Mezi rekordní patří v novodobé historii vodní cesty letošní návštěvnost Baťova kanálu. V hlavní plavební sezóně Povodí Moravy zaznamenalo na plavebních komorách celkem 38 751 proplutí lodí a v součtu komory proplavily 181 546 osob.

Ve srovnání s loňským rokem se jedná přibližně o 100 proplutí a 3 tisíce osob více než v sezóně 2022. V průměru to představuje 3 523 proplutí na jednu komoru, každou pak proplulo v průměru 16 504 osob.

Plavební komora; jez Bělov
Stavba přístavu v Kroměříži: zastupitelé schválili požadavky na investora

Nejvytíženějšími komorami byly plavební komory Veselí nad Moravou, Vnorovy I, Vnorovy II a Petrov, kterými proplulo více než 4 000 lodí s více než 19 000 osobami.

„Od roku 2013, kdy se začaly údaje o proplutí na plavebních komorách evidovat, rostl počet proplutí až do roku 2020, kdy Baťův kanál zaznamenal neuvěřitelných 42 072 proplutí plavebními komorami s 193 770 osobami,“ uvedl mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař.

V následujících letech došlo k mírnému poklesu a od roku 2021 se počet proplutí pohybuje okolo 38 000.

Přes 300 investovaných milionů za pět let 

Vysoké množství lodí na Baťově kanálu však vyžaduje zvýšené náklady na provoz, opravy a údržbu vodní cesty. „Samozřejmě nám dělá radost, když vidíme, jak roste obliba a zájem o plavbu na Baťově kanálu. S rostoucí návštěvností však rostou také nároky na údržbu a zajištění plavby,“ řekl generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák.

Jako správce Baťova kanálu proto Povodí investuje nemalé prostředky do plynulosti a bezpečnosti plavby. „Jen v posledních pěti letech jsme do oprav a rozvoje vodní cesty kromě provozních nákladů investovali přes tři sta milionů korun, většinou ze zdrojů SFDI,“ upřesnil Václav Gargulák.

Do dubna příštího roku Povodí Moravy dokončí rozsáhlou modernizaci rejd plavebních komor na Baťově kanálu. Ta probíhá od roku 2021. „Na většině plavebních komor jsme v uplynulých dvou letech postavili zcela nová vyčkávací stání. Do začátku hlavní plavební sezóny se modernizace rejd dočkají poslední dvě plavební komory – Spytihněv a Babice,“ uvedl ředitel.

Modernizované rejdy podle něj návštěvníkům Baťova kanálu poskytnou dostatek prostoru pro bezpečný vjezd i výjezd z plavební komory. „Plavba bude komfortnější, plynulejší a především bezpečnější,“ vysvětlil Gargulák. 

Let letadlem L410 NG nad Zlínským kraje. Novoveská jezera
VIDEO: Rozestavěná dálnice D55, chřibské lesy, jezera i Baťův kanál z letadla

Na zmíněných dvou komorách zahájilo Povodí Moravy práce letos v říjnu. Celkové náklady na modernizaci rejd jedenácti plavebních komor jsou 61 milionů korun.

V říjnu Povodí Morav zahájilo generální opravu plavebních komor ve Spytihněvi a Veselí nad Moravou. Práce budou rozděleny do dvou let tak, aby od začátku května do konce září mohla probíhat plavba bez omezení.

Do společnosti Baťův kanál vstupují Zlínský a Jihomoravský kraj. Hejtmani Jan Grolich a Radim Holiš podepsali smlouvy v obřadní síni uherskohradišťské radnice.
Do společnosti Baťův kanál vstupují Zlínský a Jihomoravský kraj

Do konce dubna 2024 projde kompletní opravou plavební komora ve Spytihněvi. Opravu plavební komory ve Veselí nad Moravou zahájí vodohospodáři v příštím roce v říjnu.

„Předejdeme tím možným poruchám na zařízení více než osmdesát let starých plavebních komor, kvůli kterým by musela být omezována či dokonce zastavována plavba,“ upozorňuje Gargulák. Práce vyjdou celkem na 47 milionů korun.

V letošním roce Povodí Moravy dokončilo také rozsáhlé opravy opevnění Baťova kanálu mezi jezem Sudoměřice a Valchou.