Když budou dvě cesty ve špatném stavu a peníze jen na opravu jedné, opraví silničáři tu, po které podle průzkumu jezdí více aut

Nejedná se ale o žádné matematické úlohy. Ve Zlínském kraji totiž začne rozsáhlé sčítání dopravy, které bude součástí celorepublikové akce, organizované ministerstvem dopravy.

Zatímco ve většině krajů v České republice se začalo už 18. května, ve Zlínském kraji byl kvůli povodním začátek akce odložen. „V našem kraji se uskuteční na 242 místech. S jejich výběrem jsme pomáhali. Často jde o stejné lokality, kde se sledovala doprava už při minulém sčítání, aby bylo možno výsledky porovnávat,“ uvedl šéf Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) Bronislav Malý.

Zaměstnanci ŘSZK ani pracovníci správ a údržeb silnic se letos na sčítání přímo podílet nebudou. „Sice jej financuje stát, ale udělali veřejné výběrové řízení a zadali to soukromé firmě,“ zmínil Malý.

Tyto firmy si na akci najímají brigádníky. Jen ve Zlínském kraji přijde akce asi na osm milionů korun. „Sčítacích dnů bude v kraji asi deset, poslední z nich je naplánován až na 21. října. Zpracování a zveřejnění výsledků průzkumu, který se uskutečňuje každých pět let už od roku 1970, předpokládáme na jaře příštího roku,“ sdělil koordinátor celostátního sčítání dopravy Milan Dont.

Výsledky jsou to často zajímavé. Například ve Fryštáku bylo minule zjišťěno, že městem projede za den v průměru kolem deseti tisíc aut.

Sčítači rozliší tři druhy náklaďáků

Sčítači budou zaznamenávat projíždějící automobily do zvláštních listů. Budou rozlišovat osobní automobily, autobusy a trolejbusy, traktory, tři druhy nákladních automobilů a návěsové soupravy. Sčítání se uskuteční v různých dnech v týdnu a bude zahrnovat i neděle a noční hodiny.

Podle ředitele ŘSZK je tato akce velmi důležitým podkladem pro dopravní inženýry, projektanty a zpracovatele územních plánů. „Pomůže nám to například rozhodnout i o tom, kde investovat do oprav silnic. Když budou dvě cesty ve špatném stavu a my budeme mít peníze jen na opravu jedné, podíváme se do výsledků sčítání a opravíme tu, která je víc vytížená,“ nastínil Malý.

O tom, že sčítání dopravy nemá vždycky kýžený efekt, se přesvědčili například ve Fryštáku. „Doprava je u nás strašně hustá. Před pár lety jsme žádali o obchvat, ale nic se nedělo, a tak jsme se tehdy s pár lidmi rozhodli udělat průzkum, kolik aut za den Fryštákem projede a použít to jako argument pro obchvat,“ uvedla Fryštačanka Sylva Knedlová.

Dodala, že akce trvala od pěti hodin ráno do deseti večer. „Během toho jsme napočítali dohromady přes třicet tisíc vozidel. Na tento argument nám řekli, že obchvat je zbytečný, protože bude brzo stát rychlostní komunikace R49,“ řekla Knedlová.

To se však ještě nevědělo, jaké komplikace budou stavbu komunikace provázet. Fryštačané si tak na úbytek dopravy budou muset počkat ještě několik let.

To v Tlumačově snad budou mít větší štěstí. Původně chtěli kvůli velkému množství aut postavit v obci protihlukové zdi, to jim ale bylo zamítnuto kvůli stavbě rychlostní komunikace R55, která by dopravu měla z obce odvést.