„Pro každý region je samozřejmě dobře, když má co nejpočetnější zastoupení ve sněmovně. Poslanci mohou prosazovat dobré věci, které pak mají vliv na rozvoj oblasti,“ myslí si lidovecká poslankyně Michaela Šojdrová.

Podle ní zákonodárci zajišťují spojení regionu s vládou, což prý na Kroměřížsku funguje. Jako dobrý příklad uvedla svou nedávnou zkušenost.

„Minulý týden jsem jela do Českých Budějovic a volila jsem cestu mimo dálnici. Kdybych byla poslankyní v tomto kraji, musela bych se stydět. Cesty nižších tříd byly naprosto ucpané a přeplněné. Fakt, že do Kroměříže už vede dálnice a že i napojení na Zlín bude brzy po rychlostní komunikaci, to není samo sebou,“ vysvětlila Šojdrová.

Podle ní jde o výsledek dlouhodobého tlaku a práce politiků z regionu, který pak takzvaně domácí poslanci pomohou prosadit ve vládě.

V otázce dálnice D1 a rychlostní komunikace R 55 se Šojdrová shoduje také se sociálním demokratem Josefem Smýkalem. I on je uvádí jako příklad dobré spolupráce poslanců s místními politiky.

„Ještě je potřeba začít s rychlostní silnicí R9, ta zatím vázne. A nutné jsou také investice do železniční dopravy,“ připomněl Smýkal.

Do třetice občanský demokrat Pavel Svoboda tvrdí, že obecně vzato by nemělo být rozhodující, kolik má který region poslanců. Prakticky to však důležité je.

„Na poslance se obracejí občané, zástupci samospráv nebo podnikatelé a požadují konkrétní pomoc či intervenci,“ řekl Svoboda.

Potvrdil, že pokud jde o prosazování regionálních zájmů, například pomoc obcím, táhnou poslanci z Kroměřížska za jeden provaz bez ohledu na stranickou příslušnost.

Z tohoto pohledu má Zlínský kraj ve sněmovně s dvanácti poslanci naprosto průměrné možnosti.

Je na tom ovšem o něco lépe, než kraj Karlovarský, který má poslanců pouze pět. Suverénně nejlépe se naopak mají v Praze, pro kterou se snaží získávat podporu a peníze hned pětadvacet poslanců.