Jednou z naplánovaných silnic, které škrty postihnou, je i roky očekávaná spojnice mezi Zlínem a dálnicí D1, tedy rychlostní komunikace R49 z Hulína do Fryštáku.

Dobrou zprávou pro kroměřížský region je, že zpoždění se netýká úseku dálnice D1 z Mořic do Kojetína: otevřen naopak bude už v září.

„Tato stavba je financovaná z národních zdrojů a s největší pravděpodobností u ní dojde kvůli nedostatku peněz k časovému posunu,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Prioritou jsou silnice evropského významu

Prioritou jsou podle něj silnice, které se napojují na evropskou dálniční síť nebo například obchvat Prahy.

Mluvčí dodal, že Státní fond dopravní infrastruktury, který peníze na stavby rozděluje, zažádal ministerstvo financí o další prostředky, zatím ale není jisté, jestli je dostane.

„Během příštího týdne bychom měli představit krizový plán, který bude řešit, jak se budou jednotlivé dopravní stavby financované z národních fondů vyvíjet,“ doplnil Hanzelka.

Zlínskému kraji se zpomalení nelíbí

To, že by se měla výstavba R49 zpomalit se vůbec nelíbí vedení Zlínského kraje.

„Tato komunikace je velice důležitá, a to i pro nově vznikající průmyslovou zónu v Holešově. Hledáme všechny možné cesty, jak udržet stávající tempo stavby,“ řekl statutární náměstek hejtmana Zlínského kraje Libor Lukáš.

Případného zpoždění nebo dokonce zakonzervování stavby rychlostní komunikace se obává také město Fryšták, kterému měla silnice ulehčit od napjaté dopravní situace.

„Bylo by to velice nepříjemné, protože počet projíždějících aut narůstá geometrickou řadou a začíná to tady být neúnosné. Chci ale být optimista a doufám, že se to nějak podaří vyřešit,“ konstatoval starosta Fryštáku Lubomír Doležel.

Dalšími silnicemi, kterým hrozí zpoždění nebo odklad jsou například přeložka komunikace I/49 mezi Vizovicemi a Lhotskem či I/35 mezi Valašským Meziříčím a Lešnou.

Síť současných i plánovaných komunikací ve Zlínském kraji.

Dopravní stavby, které jsou těsně před dokončením nebo je financuje Evropská unie, by dopad hospodářské krize pocítit neměly.

„Na konci měsíce června otevřeme první část čtyřproudé silnice I/57 mezi Semetínem a Bystřičkou, která by měla v budoucnu spojovat Opavu, Fulnek, Nový Jičín, Valašské Meziříčí a Vsetín s ukončením na hranici se Slovenskem,“ přiblížila mluvčí Ředitelství silnic a Dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková.

Dodala, že v září letošního roku by pak měl být otevřen úsek dálnice D1 mezi Mořicemi a Kojetínem.

Páteřní komunikace České republiky tak bude v provozu od Prahy až po Kroměříž východ. Vůbec poprvé tedy bude Zlínský kraj přímo napojený na českou dálniční síť.

Včas by měla být dokončena i Moravská křižovatka

„Včas by měl být dokončen i dopravní uzel nazývaný také jako Moravská křižovatka. Ta bude u Hulína křížit dálnici D1, rychlostní komunikaci R55 z Hulína do Otrokovic a R49 vedoucí z Hulína do Fryštáku,“ přiblížila Vápeníková.

Podotkla, že silnice R55 je financovaná z Evropských fondů, takže ani u ní by zpoždění hrozit nemělo.

Bez problémů by měl být dokončen i obchvat Bánova na Uherskohradišťsku. Po jeho vybudování obyvatelé obce dlouho volali kvůli nebezpečným nehodám, ke kterým na současné silnici v obci dochází.