„Vyšší tržby? Oproti normálu zatím jen o něco málo,“ uvedl například vedoucí kroměřížského knihkupectví Kanzelsberger Jaroslava Zabloudilová. Taková situace ji ale vůbec nepřekvapuje. „Lidé spíše čekají až na poslední chvilku. Každý rok je to podobné,“ míní Zabloudilová.

Podle ní se na ty největší nápory v obchodě teprve připravují. A co to pro ně bude znamenat? „Mimo jiné plno práce,“ usmívá se vedoucí.

Podobné zkušenosti má i Alena Neradilová, která prodává oděvy a módní doplňky. Ta si všímá v chování zákazníků dokonce jistých posunů. „Rok co rok si nechávají na nákupy čím dál méně času,“ domnívá se. Podle ní to pociťují spíše drobnější obchodníci. „V menších městech, v malých prodejnách se tento trend dá vysledovat. Ve velkých nákupních střediscích je asi vánoční horečka vyšší,“ připomněla Neradilová.

Zvýšený zájem o své produkty ovšem zaznamenali prodejci kosmetiky. Ti se také klientům před Vánocemi snaží vycházet vstříc pomocí nejrůznějších akčních nabídek. „Všeobecně teď prodáváme víc. Zájem je hlavně o sady kosmetiky, které jsou přímo udělané jako vánoční balíčky a jsou u nich zvýhodněné ceny,“ prozradila například Kateřina Sedlářová, která se zabývá dealerstvím kosmetiky. A jestli si lidé dávají na čas? „To je individuální. Někdo nakoupí hodně dopředu, jiný si počká,“ doplnila Sedlářová.

Mezi ty, kteří si dárky obstarávají až na poslední chvíli, patří i studentka Věra Kašpárková z Kroměříže. „Dřív jsem bývala opravdu zodpovědná a na konci listopadu jsem měla všechno po kupě,“ řekla mladá žena. Zároveň přiznává, že v poslední době má před Vánocemi plno starostí a nákupy jsou až to poslední, na co myslí. „Mám hodně povinností do školy. Ale nechci se vymlouvat, nejspíš jsem trochu zlenivěla,“ uzavřela s úsměvem studentka.