„V minulém roce ani letos nebyl na žádné ze zlínských ani okolních základních škol žák vzděláván individuálně,“ sdělil.
Takzvanou domácí výuku může přitom nabídnout každá základní škola, zatím ale pouze na prvním stupni.

Učení doma nepovažuje například čtyřicetiletý Jan Čermák ze Zlína za příliš vhodné. „Potřebuje být v kolektivu, doma je po vyučování,“ myslí si. O pět let mladší Zlíňanka Jana Novotná by i se svou dcerou doma zůstala. „Musím ale chodit do práce, manžel by nás neuživil,“ objasnila.

Podle Karolíny Svobodové z ministerstva školství využívají domácí výuku hlavně lidé z větších měst jako je Praha nebo Brno. „Vždycky musí uvést patřičný důvod a domluvit se s ředitelem školy na podmínkách,“ uvedla. Může se prý jednat o zdravotní problémy nebo vzdálenost desítky kilometrů. „Záleží to ale na domluvě,“ dodala.

Domácí výuku zatím ve zlínském regionu dosud nevyužil ani jediný žák

Výuka doma spočívá v tom, že v roli učitele vystupuje jeden z rodičů. Do školy chodí žáci jen na půlroční přezkoušení. „Podmínkou je minimálně středoškolské vzdělání a předložení materiálů řediteli školy, podle kterých se bude dítě učit,“ doplnila Svobodová. Podle ní může být pro některé dítko tento styl učení prospěšný. „Každému vyhovuje něco jiného,“ řekla.

V České republice se nyní vzdělává individuálně skoro pět set dětí. Přestože ani jedno z nich není ze Zlínska, ředitelé některých zdejších škol už s dětmi, jež učili rodiče doma, zkušenosti mají.

Například v Základní škole ve Spytihněvi loni dokončil pátou třídu chlapec původem z Prahy. První až třetí třídu jej učila maminka doma, další rok se začlenil do kolektivu. „Jeho přechod byl naprosto bezproblémový. Někdy bych dokonce řekl, že na tom byl i lépe než ostatní děti,“ rozptýlil veškeré možné pochybnosti o jeho znalostech ředitel Libor Daňhel.

Ani ředitelka jedenácté základní školy ve Zlíně nezaznamenala žádné potíže. „Už třetím rokem se u nás učí dívka, která celý první stupeň nechodila do školy a zvykla si rychle,“ sdělila Zdeňka Jančíková.

Podle Daňhela je však velmi důležité, aby rodič dokázal naučit a vědomosti dále rozvíjet. „Stejně je tady však riziko, že dětem chybí komunikace se spolužáky,“ upozornil. Jančíková s ním souhlasila. „Je potom potřeba, aby se se svými vrstevníky setkávali alespoň v kroužcích,“ domnívá se.

PŘEČTĚTE SI VÍCE ZPRÁV Z KROMĚŘÍŽSKÉHO REGIONU

Moje Kroměřížsko Sport Kultura Podnikání Černá kronika