Riziková mapa páteřní sítě silničních komunikací ČR pod článkem

V tu chvíli se k němu blíží i nákladní auto. Střetu se nedalo vyhnout. Přestože řidič vyvázl s těžšími zraněními, jeho dvaapadesátiletá spolujezdkyně bohužel havárii nepřežila.

Tato havárie se stala minulý týden a nebyla zdaleka první. Právě silnice I/50, která vede i přes buchlovské kopce patří podle mapy nebezpečných silnic k těm rizikovějším.

„Je to úsek, kde se mísí jak osobní, tak i kamionová doprava. Rovněž je to místo vyhlášené častou a rychlou jízdou motorkářů. Někteří z nich si z ní udělali doslova závodní trať. Rychlost je jedním z těch faktorů, proč se zde stávají často vážné nehody, a to přes naše četné kontroly,“ vysvětlil mluvčí uherskohradišťské policie Aleš Mergental.

Dalším důvodem častých srážek jsou i klimatické podmínky, které bývají v různých úsecích silnice značně odlišné. „Když například v údolí prší, v kopcích už je vozovka namrzlá, což si někteří šoféři neuvědomí a nepřizpůsobí rychlost aktuálnímu stavu vozovky,“ doplnil ještě mluvčí.

Mapu nebezpečných silnic nedávno zveřejnila společnost CityPlan, která ji připravila společně s Ústředním automotoklubem České republiky.

„Porovnávali jsme údaje za tři roky, protože počet mrtvých na silnicich není tak velký, abychom mohli mapu vydávat každým rokem. Ale pokud tři roky po sobě vidíme, že na určité silnici se rok co rok počet smrtelných zranění opakuje, už to o něčem svědčí,“ vysvětlil Jiří Landa ze společnosti CityPlan.

Podle něj ale silnice Zlínského kraje nepatří zdaleka k těm nejhorším v republice, jako je tomu například na Ostravsku či Opavsku, kde byly některé úseky označeny jako vysoce rizikové a značeny černou barvou.

Přesto i ve Zlínském kraji je šest silnic, které nesou barvu červenou, a jsou tedy označené jako středně rizikové. K nim mimo I/50 patří také silnice I/57 z Valašského Meziří na Nový Jičín. Dalá pak komunikace I/35 vedoucí z Valašského Meziříčí směrem na Rožnov pod Radhoštěm a Horní Bečvu, v opačném směru pak na Hranice. Tato silnice dokonce před třemi lety byla značena jako vysoce riziková.

„Je to komunikace, která je velmi vytížená. Střetává se tam kamionová a osobní doprava. Hodně lidí jezdí na Slovensko za prací, takže je zde vysoká frekventovanost aut. Policisté proto pravidelně celý úsek často kontrolují. Žádná jiná opatření v tuto chvíli bohužel možná,“ řekl nejsou,“ konstatoval za vsetínskou policii Aleš Mergental.

Obdobná situace panuje také na cestě I/47, která se u Kroměříže napojuje na dálnici D1 či na I/69. Ta je zase hlavní spojnicí mezi Vizovicemi a Vsetínem.

Na Zlínsku je taková riziková silnice I/55, která v úseku od Otrokovic přes Hulín směrem na Přerov.

„Je to cesta s vysokou koncentrací vozidel, nehody jsou zde proto časté,“ poznamenala mluvčí zlínské policie Lucie Javoříková.

Podle Jiřího Landy ze CityPlan budou údaje z map předány k analýzám Ředitelství silnic a dálnic České republiky, které cesty podrobí inspekci a na základě analýzy se pak navrhne bezpečnostní opatření.

„Těmi mohou být například změna značení, či úprava křižovatky, přidání svodidel nebo i zlepšení rozhledových podmínek,“ vyjmenoval ještě Landa.

Změny k lepšímu by se mohly dotknout právě i rizikových buchlovských kopců. Po nich dokonce volá i samotná uherskohradišťská policie.

„Po důsledné analýze nehod jsme informace předali Centru dopravního výzkumu. To pak společně s Ředitelstvím silnic a dálnic navrhne, jak změnit tento úsek tak, aby se stal co nejméně nebezpečným,“ prozradil ještě policejní mluvčí Aleše Mergental.

Riziková mapa páteřní sítě silničních komunikací ČR, zdroj: CityPlan