Místní by proto chtěli umístit z obou stran obce informativní radar, který by řidiče upozornil na překročení rychlosti a mírnil je.

„Málokterý z řidičů dodržuje maximální povolenou rychlost. Problémem tohoto úseku je fakt, že k rychlejší jízdě přímo svádí," říká předseda tamního občanského sdružení Vážaňák Emil Sedlařík.

Shodují se s ním i další lidé. Například Pavla Hicklová hodnotí myšlenku na zřízení radaru kladně.

„Stalo se to, o čem jsme několikrát mluvili. Tušili jsme, že výjezd z naší ulice jednou skončí škaredou havárií. My, kteří tam bydlíme, víme, že osmdesát procent aut a motorek rychlost nedodržuje. Bylo by skvělé, dát tam nějaké označení, které řidiče upozorní, že obec nezačíná nahoře," myslí si žena.

Jedním z důvodů, proč řidiči nerespektují omezení rychlosti, může být zažité označení. Dřív totiž byly značky už na kopci u autobazaru, nyní jsou ale zasazeny pod kopcem u nově postavených domů.

„K posunutí došlo přibližně před dvěma lety. Mnozí řidiči si však na to nezvykli, případně značení ignorují. Většina řidičů v tomto místě nedodržuje povolenou rychlost a v kopci dobržďují, případně se při jeho sjezdu naopak rozjíždí," upozornil Emil Sedlařík.

Hlavním impulzem pro stížnosti lidí se stala vážná nehoda, ke které došlo v místě minulý čtvrtek. Třicetiletý motorkář tudy jel po hlavní silnici ve směru na Jarohněvice, jednačtyřicetiletý řidič Škody Felicia ale ve stejnou chvíli vyjížděl z ulice Hulská a došlo ke střetu. Motorkář skončil s vážným zraněním v olomoucké nemocnici a případ šetří kriminalisté, už teď je však jisté, že ani motorkář padesátikilome­trovou rychlost nedodržel.

„Výrazně překročil maximální povolenou rychlost," potvrdila včera Deníku kroměřížská policejní preventistka Barbora Balášová.

O míře zavinění obou účastníků nehody rozhodnou až znalecké posudky. K nehodě, při níž byli zraněni dva lidé, došlo navíc ve Vážanech i o dva dny později, tentokrát v ulici Lesní. „Jedná se o úsek pod kopcem, ve kterém jsou stejné problémy, a proto zde navrhujeme podobné řešení," dodal Sedlařík.

Komplexní návrh úprav úseku podél ulice Hulská na začátku obce má už předseda místního sdrižení připraven a v pondělí ho zaslal dopravní komisi kroměřížské radnice.

„Obsahuje, jak návrh na umístění informativního radaru, tak zpomalovacích pásů na vozovce, a rovněž požaduje, aby bylo v místě častěji prováděno měření rychlosti. Jak bude celá situace řešena, je nyní už v rukou odborníků," dodal Emil Sedlařík.

Cena jednoho informativního radaru se podle něj pohybuje kolem padesáti tisíc korun, lidské životy jsou ovšem k nezaplacení a náklady na odstraňování následků nehod jdou často do statisíců. Na rychlost v úseku běžně dohlížejí jak kroměřížští strážníci, tak státní policie: podle Sedlaříka by však kontroly měly být intenzivnější.

„Policisté tento úsek sledují i několikrát týdně, dohlížejí na celou ulici Osvoboditelů až do Jarohněvic," namítá ale kroměřížská policejní preventistka Barbora Balášová.

V souvislosti s nehodou podle ní policisté z dopravního inspektorátu provedli místí šetření křižovatky a podají upozornění majetkovému správci.

„Týkat se bude úpravy značení, rozhledu a psychologické brzdy, což je vodorovné značení v podobě bílých pruhů těsně za sebou, které by měli vést řidiče ke zpomalení," upřesnila Balášová.

Podle lidí, kteří Vážany znají, musí v místě kromě radaru stávat častěji i policejní hlídky.

„Jsem pro, aby tam radar byl. Na druhou stranu, komu není rady, tomu není pomoci. To je těžké, kdo nedodržuje stanovenou rychlost, nebude respektovat ani radar. Musí tam stát častěji policisté," tvrdí třeba Zdeněk Zavadil.

Obdobně vidí situaci i Josef Jurášek. Podle něj musel jet motorkář velmi rychle.

„Prý sto dvacet až sto čtyřicet. Jestli jel takhle rychle, auto nemohlo stihnout reagovat. Nevím, jestli někdo kvůli radaru zpomalí, je to hlavně o lidech," uzavřel muž.