Zlevní především potraviny a spotřební zboží a lidé by tak za nákupy na Vánoce mohli ušetřit až několik tisíc korun. Například v Tescu zahájili předvánoční prodej už minulé pondělí. „Naplánovali jsme pro zákazníky řadu zajímavých akčních nabídek. Očekáváme, že o ně bude stejně jako vloni velký zájem,“ těší se ředitel marketingu Michal Štádler.

Konkrétně mouka zlevnila podle něj o více než třicet procent, cukr moučka o dvacet a například mandle o pětatřicet procent.

Při akčních nabídkách pak zboží vyjde ještě levněji.

„Podle průzkumů zákazníků plánujeme i termíny akčních nabídek jednotlivých kategorií zboží. Vycházíme z toho, který čas zákazníkům nejvíce vyhovuje na nakupování potravin na pečení, dekorací nebo různých druhů dárků,“ popsal Štádler.

Dekorace a první vánoční dárky podle něj lidé nakupují klidně už v říjnu, nejčastěji je to elektronika.

Až do prosince pak postupně přibírají hračky, oděvy, obuv nebo vybavení na zimní sporty.

V listopadu a v prosinci přicházejí na řadu menší dárky: kosmetika nebo delikatesy, nejčastěji alkohol. Na pořizování potravin a surovin na pečení dojde v prosinci.

Nejžádanějším dárkem letošních Vánoc budou podle odborníků LCD a plazmové televizory, jejichž ceny se snížily zhruba o deset procent.

Výrazně ušetřit budou moct také nakupující v Albertu či Hyperalbertu, spadajících pod společnost Ahold.

„Očekáváme, že za podobný objem zboží zaplatí zákazníci výrazně méně, než v letech předešlých. U řady zboží navíc budeme mít speciální ceny,“ řekl mluvčí společnosti Libor Kytýr.

Prodej vánočního zboží začne podle mluvčího Aholdu v posledním říjnovém týdnu.

„Nejvíce se asi budou prodávat praktické dárky do domácnosti. Také předpokládáme, že letos budou lidé chtít sjednotit jednotlivé prvky výzdoby. Například budou mít stromek do červena, tak si pořídí i červený balící papír, prostírání a tak dále,“ doplnil Kytýr.

S přílivem zákazníků před Vánocemi už počítají například také v holešovské prodejně a opravně elektroniky Jiří Režný – Elektroservis.

„Loni byly největším hitem Vánoc domácí pekárny, těch i kdybychom měli kamion, tak bychom je tehdy prodali. Letos čekáme něco podobného právě u plazmových televizorů,“ potvrdil za prodejnu Jiří Režný.

Důvod je podle něj prostý, plazmový televizor se dá v dnešní době pořídit kolem čtrnácti tisíc korun, přitom ještě před rokem byla jeho cena několikanásob­ně vyšší.

O nákupě televizoru uvažuje například Libor Spálený z Kroměříže. „Přemýšleli jsme s přítelkyní, že bychom si pod stromeček pořídili plazmu. Zajdu ale určitě do elektra, kupovat takové věci v supermarketu mi nepřijde rozumné,“ vysvětlil Spálený.

Při nákupu potravin však dává přednost právě velkým obchodním řetězcům, podobně jako někteří další nakupující.

„Upřednostňujeme supermarkety, protože nakupujeme ve velkém a je to tam jednoduše levnější,“ potvrzuje Šárka Rybenská z Lubné.

Například při nákupu oblečení by však na podobné markety nevsadila. „Když třeba bratrovi kupuji něco na sebe, tak vždy ve značkových obchodech, protože má tu určitou značku prostě rád,“ uzavřela Rybenská.