„Vycházíme tak vstříc zákazníkům, kteří rádi nakupují s předstihem a bez tlačenic,“ zdůvodnila mluvčí Teska Jana Matoušková.
Další supermarkety budou Tesko brzy následovat. „V prodejnách Albert a Hypernova najdou vánoční nabídku nakupující nejpozději na začátku listopadu,“ informoval mluvčí obchodního řetězce Ahold Libor Kytýr.

Letošní novinky: uzený úhoř za tisíc korun, mluvící kočka, Spidermanův pavučinomet nebo černý stromeček

Podle oslovených prodejců se v předvánočních týdnech zásobování obchodů zvyšuje oproti zbytku roku až o sedmdesát procent.
Tradičně se na trhu objeví spousta novinek. Například mezi hračkami mají být hitem interaktivní zvířata rozvíjející schopnosti dítěte, které odmění každou správnou odpověď legračním zvukem, písničkou nebo přímo pochvalou.

„Děti se mohou starat o opičku, poníka nebo například o kočku, která je od té pravé téměř k nerozeznání včetně spokojeného předení,“ upřesnila Matoušková.

Prodejci hraček se shodují, že letošní dárky pro chlapce budou inspirovány komiksem. „V nabídce je Spidermanova pistole - pavučinomet, která obalí kořist neprostupnou pavučinou, nebo auta Transformers, která se jedním pohybem ruky změní v obrovité vesmírné lodě,“ řekla Matoušková.
Na nápor zákazníků se chystají i prodejci elektroniky. „Od září do konce prosince prodáme více než za prvních osm měsíců,“ informoval mluvčí prodejen s elektronikou Euronics Bohuslav Komín.

Podle něj se očekává zájem hlavně o MP3 přehrávače s videem a LCD televize. „Zisky si slibujeme také od setů praček a sušiček. Domníváme se, že předsváteční prodej zvýší počet domácností vybavených sušičkami z nynějších dvou na celých osm procent,“ plánoval Komín.
Výrobci bytových doplňků a světel chtějí využít vzrůstající obliby vánočního osvětlení a nabízejí světelné řetězy v provedení LED.

„Jde o dekoraci se silně svítícími diodami, jejichž světlo má pronikavější barvy,“ dodala tisková mluvčí prodejce vybavení pro dům a zahradu OBI Zlata Ulrichová.

Populární má být i vánoční stromeček v černém provedení. „Kombinačně praktická černá barva dovoluje popustit uzdu fantazii – lze ji libovolně doplnit jak například tradiční rudou, tak v poslední době stále populárnější zlatohnědou,“ poznamenala Matoušková.

V marketech nyní vrcholí příprava vánočních katalogů roznášených do domů. Obchodníci se snaží přilákat zákazníky nejen slevami, ale i luxusnějšími výrobky.

„Lidé chtějí mít na svátečních stolech lahůdky, takže nakupují potraviny, které by si jinak v průběhu roku nedopřáli,“ mínila vedoucí zlínského supermarketu Terno Jarmila Rajznauerová. Proto nyní obchodníci shánějí gurmánské speciality, kterými by oživili prodej.

„Objednali jsme například mořské plody, maďarské salámy nebo uzeného úhoře,“ vyjmenovala Rajznauerová. Kilo úhoře přijde klienta až na tisíc korun. Zajímavosti se objeví i v sortimentu alkoholických nápojů. „Zařazujeme do nabídky indické pivo, africká či moldavská vína,“ informovala Rajznaurová.

Na Vánoce se ovšem začali připravovat i menší živnostníci v ulici Dobrovského.
„Minulý týden začala aranžérka připravovat vánoční výlohu. Baňky jsou už v obchodě zákazníkům k dispozici a postupně budeme do prodeje zařazovat i další vánoční ozdoby,“ uvedla prodavačka kroměřížského obchodu Barvy laky Marie Brázdilová.

S přípravami na Vánoce jsou na tom podobně i v holešovské prodejně s papírem a hračkami.
„Už jsme vybalili pohlednice, vánoční přání i ozdoby. Výlohu naaranžujeme až v průběhu listopadu,“ řekla prodavačka Hana Kopčilová.