Hlavním důvodem, proč v Dobroticích, které jsou částí Holešova, přibude zařízení měřící rychlost, je především bezpečnost.

„Už několik let si občané Dobrotic stěžují na silný provoz a nerespektování rychlostních limitů v obci. Provedla se analýza, která ukázala, že více něž 60 procent řidičů překračuje nejvyšší povolenou rychlost. Některé rekordy byly alarmující,“ řekl Deníku předseda komise pro dopravu Jakub Nevřala.

Cyklostezka. Ilustrační foto
Cyklostezku Kotojedy-Vážany postaví dvě firmy ze Zlína. Hotová bude na podzim

Dalším důvodem je podle něj fakt, že u hlavního tahu obcí stojí mateřská škola.

„Zvláště zahraniční řidiči si tuto rovinku pletou se závodní dráhou a docházelo tady k situacím, které mohly skončit tragicky,“ dodal Nevřala.

Kde přesně bude radar měřit rychlost?

Měření bude probíhat v úseku mezi benzinovou stanicí při vjezdu do Dobrotic a zatáčkou poblíž pohostinství U Kratochvílů. Radar by měl být spuštěn letos v květnu. Nejprve ve zkušebním provozu kvůli kalibraci zařízení. „Vše prošlo dlouhým procesem, ke kterému se vyjadřovala i policie, kraj a další odbory. Nebyla snaha měřit od značky ke značce, ale zachytit nejvíce problematická místa, tedy střed obce,“ vysvětlil Jakub Nevřala z komise pro dopravu.

Dobrotice jsou oblíbenou lokalitou pro cyklisty, turisty a koňáky, kteří křižují provoz na hlavní silnici.

„Častým nešvarem je rovněž překračování rychlostních limitů kamiony, které rizika ještě znásobují. Bohužel i v nočních hodinách se Dobrotice pro některé řidiče mění v závodní úsek. Vedení města na všechny tyto problémy občanů reaguje a hledá řešení,“ uvedl Nevřala.

Polyfunkční dům v Havlíčkově ulici v Kroměříži byl v pátek 1. září 2023 slavnostně otevřen.
Půl roku od otevření nových městských bytů v Havlíčkově ulici. Jaký je zájem?

Nový radar podle něj přinese celkové zklidnění dopravy.

„Samozřejmě radary nejsou všemocné. Pokud bude někdo chtít porušovat předpisy, radar ho nezastaví. Prakticky jej nezastaví nic, kromě vyskakovacího sloupku z vozovky, ale to jsou drastické postupy z jiných zemí. Věříme, že 90 procent slušných řidičů sundá raději nohu z plynu a nebude riskovat udělení pokuty,“ vysvětlil.

Za pořízení radaru zaplatí město zhruba 1,5 milionu korun. Investice by se radnici měla brzy vrátit.

„V prvé řadě vedení města tyto náklady vnímá a považuje za investici do bezpečnosti občanů a řidičů. Pro město se tedy nejedná o projekt s cílem primárně vydělávat. Určitá ekonomika k tomu ale samozřejmě patří,“ vysvětlil Nevřala s tím, že provozní náklady pak bude možno vyčíslit až zpětně po prvotním provozu.

Mateřská škola. Děti. Ilustrační foto.
Za školky, družiny a školní kluby si rodiče v Kroměříži připlatí

„Ze zkušeností se stejným řešením v jiných městech víme, že se nebude jednat o nijak závratnou částku. Většina investice do zařízení, softwaru a zaškolení pracovníků je součástí pořizovací ceny. Na základě kvalifikovaného odhadu, a již zmiňovaných zkušeností z jiných měst, však lze reálně říci, že návratnost investice je velmi rychlá. Znova ale zdůrazním, že zachráněný lidský život se nedá jakkoliv vyčíslit a finančně měřit,“ uvedl Nevřala.

V Dobroticích je radar nejpotřebnější

Holešov si loni v létě nechal vypracovat takzvanou rychlostní analýzu na více místech.

„Dobrotice byly na základě tohoto šetření vyhodnoceny jako nejpotřebnější. Na jiných místech chceme dopravu zpomalit jinak, například vybudováním osvětleného přechodu s ochranným ostrůvkem pro chodce. Řidič tak už z dálky uvidí překážku a přizpůsobí svoji rychlost. Vše ale vždy záleží na mnoho okolnostech, co kde lze a nelze udělat, kdo je vlastníkem komunikace,“ sdělil Jakub Nevřala.

Mobilní kluziště na Hanáckém náměstí v Kroměříži
Kluziště v Kroměříži během zimy navštívilo přes sedm tisíc bruslařů

Zásadní pro dopravu ve městě je také stavba dálnice D49, jejíž dokončení je plánováno na přelomu tohoto roku.

„Doprava se výrazně zklidní, ovšem v případě Dobrotic tomu tak nebude. Zdejší silnice i po dokončení zmiňovaných staveb zůstanou frekventovaným hlavním tahem na Bystřici, Hranice a Ostravu. Alternativa obchvatu obce, který by byl rozhodně nejlepším řešením, je v tuto chvíli zcela v nedohlednu,“ uzavřel Nevřala.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Czech Drive 2024 na Výstavišti Kroměříž

Zdroj: Dominik Pohludka