„Bohužel se nejedná o výjimečné případy, jsme nuceni mnohdy zavolat na pomoc policii. Klienty rozčílí třeba stanovená výše dávek nebo to, když je požádáme o doložení potřebných podkladů, a problém je na světě," potvrdil Deníku jeden ze zaměstnanců tamního referátu státní sociální podpory.

Pracovníci úřadu se ročně setkávají se stovkami verbálních útoků a agresivita klientů podle republikové mluvčí Úřadu práce Kateřiny Beránková stále narůstá: včetně počtu fyzických napadení. „Jen od ledna do března letošního roku došlo u nás už k osmapadesáti útokům," vyčíslila.

A co z toho plyne? Kvalifikovaní zaměstnanci úřadů svá místa houfně opouštějí a podávají výpověď. K poslednímu dubnu tak ukončí třeba právě v Kroměříži pracovní poměr na referátu hmotné nouze hned tři pracovnice.

„Jedním z hlavních důvodů je opravdu komunikace s klienty," potvrdil Deníku ředitel ÚP Kroměříž Karel Smíšek.

I on upozorňuje, že agrese klientů roste a zaměstnanci úřadu se s takovými případy setkávají denně. „Úřad práce musí přitom samozřejmě u posuzování žádostí o přiznání dávek postupovat podle zákona a agresivní chování klientů na tom nic nezmění," poznamenal.

Přímo v Kroměříži podle něj už jeden z klientů například poničil litinový prvek na zábradlí úřadu. K fyzickému napadení tam prozatím nedošlo a agresoři si vybíjeli zlost jen na vybavení budovy. „Víme, kdo to byl, ale bohužel jsme neměli prostředky na to, abychom to dotyčnému dokázali," dodal ředitel úřadu.

Za napadení úředníka může pachateli hrozit i vězení, pro zvýšení bezpečnosti namátkově vyráží na kontroly do institucí v Kroměříži hlídky městské policie.

„Především se jedná o úřední dny, kdy je tam nejvíc lidí. Mimo to vyjíždíme na oznámení, která s agresí klientů na úřadu souvisí. Nejvíce jich zaznamenáváme v budově referátu státní sociální podpory," upřesnil ředitel Městské policie Kroměříž Libor Kubiš.

Mezi hlavní důvody napadání zaměstnanců ÚP patří nespokojenost s výplatním termínem, termín zpracování žádosti, výplata dávek a jejich výše, nevyplacení hotovosti, nepřiznání dávky či podpory v nezaměstnanosti, vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání nebo neochota doložit podklady nutné pro správní řízení.

„Terči slovního a fyzického napadání ze strany klientů jsou nejčastěji pracovníci hmotné nouze," dodal ředitel úřadu.

K incidentům ale dochází i v oblasti zaměstnanosti a státní sociální podpory. Z devětadevadesáti procent působí na těchto postech ženy, podle ředitele kroměřížské pobočky úřadu práce by pomohlo, kdyby přímo v budově fungoval pracovník ostrahy.

„Přál bych si, aby v budově aspoň jeden člověk z ochranky byl a udržoval tu pořádek. Atmosféra by byla hned jiná. Agentury jsou ale drahé a finance nám neumožňují tento dozor zřídit," uzavřel Karel Smíšek.