Pravdou ovšem je, že intenzita blikajících světel byla opravdu nezvyklá. „Viděli jsme záblesky až v Kojetínské ulici. Hodně k tomu tedy přispělo i to, že v neděli večer byla úplně zatažená obloha. Chvíli jsme přemýšleli, co to je, nenapadlo nás, že se jedná o světla pro letadla," krčí rameny například dvaačtyřicetiletá Helena Renčová z Kroměříže.

Lidé bydlící ještě blíže věži měli zážitek o to intenzivnější. „I přes zatažené žaluzie to šlo ve Zborovské ulici znát, síla těch světel byla na noc opravdu příliš velká. Manžel říkal, že z dálnice světla viděl dokonce i v Hulíně, dost to táhlo oči," líčí Lenka Ivánková.

Jak ale Kroměřížský deník zjistil, jednalo se naštěstí pouze o testovací režim: navíc bylo opatření přímo nařízeno Úřadem pro civilní letectví.

„Úřad rozhoduje v těchto věcech hodně individuálně a někdy i ne tolik vysoká budova musí být často osvětlenější, než tomu obvykle bývá," vysvětlil pro Deník příležitostný pilot menších letadel z Holešovska, který je s podobnou problematikou dobře obeznámen.

Definitivně pak pro Deník celou situaci objasnil přímo ředitel sladovny Milan Ptáček.

„Od léta budujeme přímo na vrcholku naší věže, která se nachází v ochranném pásmu kroměřížského letiště, unikátní technologii a k tomu jsme potřebovali i souhlas Úřadu pro civilní letectví. Ten nám k povolení předepsal jisté osvětlení věže," vysvětluje.

V předešlých dnech probíhal zkušební provoz dvou typů světel. ve dne budou svítit bílá se střední svítivostí a přes noc šest červených.

„Požadavkem bylo, aby byla světla zejména přes den dostatečně vidět. Aktuálně už osvětlení funguje v souladu s požadavky Úřadu pro civilní letectví," uzavřel ředitel sladovny. Lidé se tak podle něj už nemusejí obávat, že by je v noci světelné záblesky z věže rušily.

DANIELA ZEDNÍČKOVÁ