Vysoké výdaje za údržbu ulic a chodníků chtějí proto zastupitelé na některých místech vykompenzovat tím, že po zbytek letošního roku omezí naplánované investiční akce.

„Zatímco vloni se zimní údržba vešla do částky sto padesát tisíc korun, letos jsme zaplatili tři sta tisíc, tedy dvakrát tolik,“ informoval například starosta Morkovic Pavel Horák.

Z nárůstu výdajů za úklid komunikací viní města a obce především takzvaný chodníkový zákon, kvůli kterému povinnost zimní údržby připadla od letošního roku místo občanů na úřady.

„Celkově nám tak do péče navíc připadl úsek o délce zhruba půldruhého kilometru. Je to ale dáno také tím, že jsme opravovali průtah Slížanami, kde vznikl nový chodník,“ vysvětlil Horák.

Peněžní úbytek v kase chtějí Morkovičtí vyrovnat v následujících měsících. Jak? Oprav cest a chodníků prý bude méně.

O pětašedesát kilometrů chodníků více než vloni musela v zimě obhospodařovat zase kroměřížská radnice.

Co se týče vozovek, udržovali v Kroměříži rovných sto dvacet kilometrů. Na údržbu v rozpočtu vyčlenili pět milionů čtyři sta tisíc korun, skutečné číslo bylo ovšem mnohem vyšší.

„Do konce měsíce února jsme vyčerpali více než sedm milionů korun,“ upozornil mluvčí kroměřížské radnice Pavel Zrna.

Finančně nákladný byl prý hlavně odvoz sněhu pomocí techniky, kterou město muselo zajišťovat smluvně.

„Využívali jsme ji proto jen v nejnutnějších případech,“ podotkl Zrna. Drahý byl také posyp solí a intertním materiálem. „Letos jsme prosypali sedm set třicet tun soli,“ vyčíslil vedoucí odboru služeb kroměřížské radnice Lambert Hanzal.

V Chropyni či třeba Šelešovicích ovšem zvýšenými výdaji zaskočeni nebyli: počítali s tím totiž dopředu. „Sice se nám zvýšil počet úseků, o které jsme se museli starat, zhruba o dvacet procent, žádné problémy nám to ale nezpůsobilo. Náklady se zvedly jen o sto tisíc korun,“ informoval chropyňský starosta Radovan Macháček.

Obdobně mluví i starosta Šelešovic Josef Palička. „Zima nás stála dvakrát více než loni, ale byli jsme připraveni. Čtyřicet tisíc jsme dali do odklízení sněhu z křižovatky, šedesát pak do chemického posypu,“ dodal Palička.