Údržba některých cest by totiž podle Ředitelství silnic zlínského kraje (ŘSZK) kvůli jejich malé dopravní významnosti byla jen zbytečným plýtváním penězi. Jeden kilometr za zimu polkne průměrně sedmdesát tisíc korun.

„Úseky bez zimní údržby silnic jsou stanoveny na méně významných komunikacích tak, aby nedošlo k přerušení dopravní dostupnosti žádné obce ani osady,“ vysvětlil ředitel ŘSZK Bronislav Malý.

Zpravidla jde podle něj o silnice, po kterých nejezdí ani linkové autobusy. Do každé obce tak vede nejméně jedna udržovaná cesta a těm, ze kterých se sníh ani náledí neodstraňuje, se tak lze ve většině případů jednoduše vyhnout.

Není to ale tak docela pravda, jak Deníku prozradil starosta Kostelan. Tam se neudržuje asi tří a půl kilometrová cesta na Bunč, podél které však bydlí lidé.

„Za hranicí naší obce je malá osada Zámočidla, kde mají další tři rodiny trvalé bydliště a o kus dál pak hájenka, kde také trvale bydlí lidé,“ upozornil starosta Kostelan Jan Petřík.

Silničáři ale svou uklízecí pouť končí hned u cedulí označujících konec Kostelan. „Hranice obce nemůžeme posunout, protože tam bydlí málo lidí. Ti si ale taky platí daně a mají přece právo na to, aby se v zimě mohli dostat bezpečně domů,“ připomíná starosta.

Zástupci Kostelan se podle něj před dvěma lety snažili situaci změnit. Obrátili se na Zlínský kraj s tím, aby cestu vymazal ze seznamu těch, které se nemají odklízet. Neuspěli a tak jim nezbylo nic jiného, než zajistit odklízení sněhu a náledí svépomocí.

„Každoročně cestu k hájence proráží náš malý traktor, stojí nás to šest až osm tisíc za zimu,“ vypočítal Petřík.

Nejdelším neudržovaným úsekem na Kroměřížsku je pak téměř čtyřkilometrová silnice druhé třídy z Koryčan k hranici okresu. Té se dá podle tamního starosty vyhnout, řidiči ale musí zvolit delší trasu na Kyjov.

„Ta vedlejší silnice se neudržuje už roky, takže už si lidé více-méně zvykli. Občas ale někdo přijde a chce, abychom s tím něco udělali. Není to ideální,“ zhodnotil starosta Koryčan Miroslav Máčel.

Udržet úsek v zimě ve sjízdném stavu by podle něj ale nebylo jednoduché. „Jsou tam serpentiny, takže těžká technika by tam nejspíš měla problémy,“ uvědomuje si Máčel.

Pochopení pro silničáře mají také zástupci Soběsuk, kde se neudržuje jediná cesta do místní části Skržice.

„Pod kraj spadá jen hlavní silnice vedoucí naším územím, i ta slepá do Skržic. Zbytek místních silnic nám za úplatu stejně odklízí zemědělské družstvo ze Zdounek nebo nějaký soukromník, takže prohrnuje i tu cestu na Skržice,“ informovala starostka Soběsuk Vilma Prchalová.

Na silničáře si podle svých slov nemůže stěžovat. „Svoji práci si vždycky udělají. Když jim zavolám, že je zase zavátá cesta ze Soběsuk na Milovice, přijedou hned, jak můžou,“ pochválila Prchalová.