„Vyučený řezbář nejsem. Tatínek měl ale živnost na stolařinu a právě u něj v dílně jsem práci odkoukal. On mi ale často říkal, ať se na dřevo ani nedívám, protože práce s ním je špatně placená,“ vzpomíná šedesátník, který tehdy tatínka poslechl, dřevo vyměnil za železo a vyučil se nástrojařem.

Láska ke dřevu ho ale neopustila a kolem roku 1996 si na řezbářství vyřídil živnostenský list.

„Od té doby dělám především figurální řezbu na zakázku,“ říká Josef Nevřala. Rukama prošla kromě velkých i malých figur také třeba hlava jelena, na kterou poté majitel usadil paroží a vytvořil především množství betlémů. Každoročně se najde okolo patnácti zájemců, pro které je vyrábí.

„Betlém s dvěma ovečkami, svatou rodinou a pastýřem na podkladu mi výrobou zabere asi dva celé dny. Potom toho ale mám dost,“ směje se umělecký řezbář.

Ze svých děl si prý nejvíce cení sochy Panny Marie s Ježíškem v náručí. „Její originál totiž někdo ukradl z kapličky v Dobrčicích a mě požádali, abych ji opět udělal. Jako předlohu jsem měl ale pouze jednu fotografii a korunu, která soše spadla z hlavy, když ji zloděj kradl,“ popisuje Nevřala a dodává, že určit například správný poměr končetin jen podle fotky bylo dost náročné. Práci také dala technika polychromie, kterou sochu zhotovil.

„Základ sochy je dřevěný. Na ni se potom nanáší křída a v sedmi vrstvách se přebrušuje. Přitom se už při řezbě do dřeva navíc zvláště v některých partiích jako jsou třeba rty nebo nos musí počítat s tím, že vrstva naroste. Nakonec se socha namaluje,“ vysvětlil techniku polychromie řezbář. Dílo se nakonec povedlo a důkazem prý byla především spokojenost starších návštěvnic kostela.

Dalším dílem, na které Nevřala nezapomene, prý byla rekonstrukce asi dvě stě let starého Betléma na svatém Hostýně.

„Dozvěděl jsem se, že vyhlásili konkurz a já jsem se nabídl. Tehdy jsem měl svou dílnu v oboře holešovské zámecké zahrady. Betlém mi dovezli náklaďákem a pracoval jsem na něm celou sezonu. Poslední úpravy jsem dokončil snad někdy v listopadu,“ pátrá v paměti umělec.

Jeho úkolem tehdy byla především rekonstrukce kulis metodou polychromie. Figury zůstaly původní. Kromě Hostýnu má Nevřala svá díla v salla terreně místního zámku nebo v restauraci u Bruna v Kroměříži.