Například na některých středních školách mohou studenti při výuce využívat dokonce i notebooky. „Máme k dispozici volný signál na internet, aby se mohli připojit," potvrdil ředitel holešovského gymnázia Zdeněk Janalík.

Drtivá většina učitelů pak už dnes používá dataprojektory společně s notebooky nebo i tablety pro prezentace, které přibližují dané učivo.

„Se znalostmi moderních technologií jsou dnes snad na většině škol učitelé tak dobře, aby je mohli využívat kdykoliv je potřeba. Jen je zkrátka někdo využívá ve větší a jiný v menší míře," míní ředitel.

Chytré pomůcky sice výuku do jisté míry zkvalitňují, ředitelé si ale nemyslí, že by měly například tablety v brzké době úplně nahradit sešity nebo učebnice. „Tablet nemůže být cíl, ale další z prostředků pro získávání informací. Může být používán v části hodiny stejně jako učebnice," míní Zdeněk Janalík.

Stejného názoru je i ředitelka Základní školy U Sýpek v Kroměříži Eva Šílová, která tablety považuje za alternativu, která výuku doplňuje.

„Učebnice a psaný text jsou důležité z hlediska orientace. Elektronika působí špatně i na zrak, takže by se měla používat jen přiměřeně," myslí si. Interaktivní tabule a ostatní moderní pomůcky prý využívají na škole jen když jsou opravdu potřeba.

Technické vybavení ale mají i školy v menších obcích regionu.

„Máme čtyři interaktivní tabule a šest notebooků, i naše počítačová učebna je dobře vybavena. Technické pomůcky využíváme hodně, pokud to jde, tak téměř každou hodinu," ujišťuje třeba ředitelka Základní školy ve Střílkách Ludmila Ludvová.

Učitelé podle ní moderní technologie výborně ovládají, evropské dotace na vybavení totiž školy získaly právě díky digitálním učebním materiálům, které si vyučující všech věkových kategorií vytvářeli. Také samy děti si chystají prezentace a efektně se tak zapojují do výuky.

„Učebnici bych však technikou nenahradila. Děti ji sice ovládají mnohdy lépe než dospělí, svádí je to ale třeba k hraní. Navíc číst a psát by měl umět každý. Práce je nejvíc pestrá, když se zkombinuje moderní a klasická výuka," je přesvědčena ředitelka.

Bez moderních pomůcek se neobejdou ani na střední škole Centrum odborné přípravy technické (COPT) v Kroměříži.

„Projektory máme ve všech učebnách, interaktivní tabule v pěti a speciální učebny pro výpočetní techniku máme tři. Poslední učebna je pouze rok stará, naší snahou totiž je, aby počítače nebyly starší šesti let," vyjmenoval tamní ředitel Bronislav Fuksa. Kromě toho má prý každý učitel jeden nebo i dva notebooky tak, aby se mohli na výuku připravovat i doma.

„V celé škole máme tedy více než dvě stě padesát notebooků, které se průběžně obnovují. Snahou je samozřejmě i každoroční proškolení učitelů v rámci dalšího vzdělávání," vysvětlil ředitel technické školy.

Úroveň výuky je podle něj díky pomůckám určitě vyšší, než třeba před deseti lety.

„Firmy, do kterých naši absolventi nastupují, mají vysoké požadavky na technické znalosti. Bez nich by v rychle se rozrůstajícím průmyslu nenašli uplatnění," upozornil Bronislav Fuksa.

Tabletům s možností textů pro výuku by se prý nebránil, záleželo by prý však na tom. kdo by byl vlastníkem: jestli škola nebo žáci. Zatím je všechno moderní vybavení ve škole hrazeno z projektů kraje a ministerstva.

„Máme nové vybavení za desítky milionů korun a připravujeme další moderní učebny. Pokud chceme být konkurenčně schopným vzdělávacím zařízením, nemůžeme bez nových technologií a pomůcek fungovat," uzavřel ředitel kroměřížského COPT.