Ministerstvo dopravy totiž mělo podle ekologů zrušit stavební povolení pro přivaděč z Holešova na plánovanou rychlostní komunikaci R49 Hulín – Fryšták.

Důvodem je prý nesplnění všech podmínek územního rozhodnutí. Chybu objevilo zlínské občanské sdružení Životní prostředí a brněnská Unie pro řeku Moravu. Obě organizace upozornily, že investor před podáním žádosti o stavební povolení nezískal souhlas s nakládáním zeminy při jejím odstranění, což je jedna z podmínek územního rozhodnutí.

„Ministerstvo pak tuto podmínku ‚přepsalo‘ i do stavebního povolení. To je ale nezákonné, neboť měla být už dávno splněna,“ řekl Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země.

Podle plánů by měla rychlostní komunikace R49 navazovat u Hulína na dálnici D1 a vést napříč Zlínským krajem až ke státní hranici se Slovenskem.

To, že stavební povolení silnice R49 nemá, potvrzuje i Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD). „Budeme muset znovu zahájit stavební řízení, abychom na stavbu získali povolení. Než se tak stane musíme doplnit to, co v územním rozhodnutí chybělo,“ uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka uvedl, že informaci zatím nemůže ani potvrdit ani vyvrátit. „Vím, že toto rozkladová komise řešila, ale její rozhodnutí ještě pan ministr nepodepsal,“ upřesnil včera odpoledne.

Zlínský kraj se zatím také nechce k tématu vyjadřovat. „V momentě, kdy bude stanovisko ministerstva dopravy oficiální,, tak se k tomu vyjádříme,“ řekl mluvčí Zlínského kraje Milan Plesar.

Podle starosty Fryštáku Lubomíra Doležela, pro které má stavba velký dopravní význam, by byl zastavení stavby velký problém. „Hustota dopravy v centru města je už opravdu neúnosná a rychlostní komunikace by vyřešila problém s obchvatem. Stavbu této silnice podporujeme a děláme vše pro to, aby mohla být co nejdříve hotová. Pokud by měla být výstavba opravdu zrušena, tak by to bylo špatné,“ povzdechl si Doležel.

Ministerstvo dopravy před vánočními svátky zahájilo stavební řízení pro první úsek rychlostní komunikace R49 Hulín – Fryšták. V pořadí třetí žádost o vydání stavebního povolení ŘSD poslalo loni v říjnu. Druhé stavební povolení ministerstvo vydalo loni v lednu. I proti tomuto podaly Děti Země rozklad, ministerstvo dopravy ale o něm dosud nerozhodlo.

Naopak podle hnutí je schválení silnice R49 do Zlína a dále na Slovensko dopravním omylem a finanční hladovou zdí. „Než se v roce 2015 přiblíží k městu Zlínu, tak to už by od roku 2012 mohlo být napojeno na českou dálniční síť v podobě čtyřpruhové silnice I/49 do Otrokovic, která pak skončí na jeho obchvatu jako R55,“ doplnil Patrik.

I přes protesty ekologů ŘSD stavbu prvního čtyřproudového úseku silnice R49 zahájilo předloni v září u Zahnašovic na Kroměřížsku. Komunikace se má v budoucnu u Hulína dálniční křižovatkou napojit na rychlostní silnici R55 a dálnici D1. Náklady na výstavbu silnice R49 ministerstvo dopravy odhaduje na 30 miliard korun. Stavba patří mezi priority Zlínského kraje. Původní doba dokončení byla plánována na druhou polovinu roku 2011.

ČTK, Hana Minaříková