„Obyvatelům a chatařům to prý nevadí, protože si zvykli, že přístup obce je vůči těmto závodům vstřícný a bojují s věternými mlýny. Znám i některé, kteří v tyto dny svoje objekty opouštějí, aby se na tuto spoušť nemuseli dívat,“ tvrdí ředitel SkiAreálu Troják Jakub Juračka.

Například Lesy ČR podle něj žádnou rally už několik let nepouštějí na lesní cesty, vjezd do přírodního parku v Hostýnských horách ale umožňují starostové tamních obcí.

„Můj dojem je ten, že jak Valašku tak Barumku tlačí kraj a starostové to pojímají tak, že když něco podporuje kraj, tak to všichni kolem musejí vydržet, aby nám pak nemohli škrtnout dotace či cokoliv jiného,“ myslí si Juračka.

Hostýnské hory jsou podle něj rájem měkké turistiky, patří především cyklistům, pěším, lyžařům a běžkařům.

„Automobilové závody sem prostě nepatří. Máme to navíc i ve strategickém plánu Místní akční skupiny podhostýnska a starostové by se ho měli držet,“ připomíná ředitel.

Rally jsou podle něj jednorázové akce, které v dnešní době už v takové míře nepodporují cestovní ruch ani nenaplňují ubytovací kapacity. Právě provozovatelům SkiAreálu Troják navíc znemožňují podnikatelskou činnost, i když jen na několik hodin jednou ročně.

„Nemám nic proti závodění ani autům, ale ať se závody pořádají za podmínek, které nikoho neomezují. Já za základní svobodu považuji přístup k vlastnímu majetku a podnikání, a to je nám i zdejším chatařům každý rok znemožněno,“ zlobí se Juračka. Jen v roce 2006 podle něj diváci Barum Rally v areálu napáchali škody za asi třicet tisíc korun, které mají provozovatelé řádně zdokumentovány.

Od té doby si proto provozovatelé areálu každoročně najímají soukromou bezpečnostní agenturu, která střeží jejich pozemky a objekty.

„Tady je jediná příjezdová cesta Rajnochovice-Troják-Hošťálková. Není možné tuto cestu zavřít a říct nám, musíte to vydržet. Když tu není alternativní příjezdová komunikace, tak by se práva majitelů objektů neměla omezovat,“ říká ředitel.

Další velký problém vidí tom, že závodní auta silnici devastují. Stav cesty kolem rekreační oblasti Troják je nyní tak žalostný, že většina chatařů volí raději jízdu po poli. „Ať se tedy komunikace alespoň řádně znovu vyasfaltují, nikoliv jen zaflikují, jak se to každoročně na úseku z Bludného na Troják po Barum Rally děje. Za vrchol arogance navíc považuji to, že obec Rajnochovice v roce 2005 vybrala od asi sedmdesáti majitelů chat na Trojáku tisíc korun na opravu cesty, která se znovu vyasfaltovala a pak byla ve velmi dobrém stavu. Od roku 2007 tam ale obec pustila zpátky Barumku, aby peníze chatařů vyletěly komínem,“ kroutí hlavou ředitel.

Takové tvrzení ale zástupci Rajnochovic důsledně odmítají. Před opravou cesty posílal starosta žádost na ministerstvo financí.

„Odepsali, že když jsme rekreační oblast a máme špatné cesty, máme si peníze vybrat od chatařů. Udělali jsme mezi nimi anketu s tím, že obec uhradí polovinu nákladů a zbytek zaplatí chataři. Nakonec to dopadlo tak, že jsme my platili osmdesát tisíc a chataři čtyřicet,“ upřesnil starosta Rajnochovic Josef Mrázek.

O výtkách pana Juračky ohledně omezení provozu si myslí své.

„Provoz kvůli Valašské rally byl omezen pět hodin. Sám jsem vypočítal, že v porovnání s celým rokem je to v procentech nula nula nic,“ konstatoval Mrázek.

Valašskou rally zástupci Rajnochovic povolili letos po pěti letech, Barumka má smlouvu ještě na další dva ročníky.

Pořadatelé Barum Rally podle starosty cestu každý rok neopravují takříkajíc jen naoko.

„Po závodě látají všechny výtluky, mají to ve smlouvě. Je to pro nás všechny lepší, než kdybychom to museli platit ze svého,“ míní starosta.

Podobnými argumenty se hájí také provozovatelé Barum Rally. „Po skončení investujeme až milionové částky do oprav jednotlivých cest. A nejen to, vedoucí rychlostních zkoušek ve spolupráci s pořadateli uklízí odpadky a celkově se snaží místo uvést do původního stavu. Na to, že se rally místem jede tak tři hodiny, jednotlivé obce na opravách ušetří až tři sta tisíc,“ upozornil mluvčí Barum Rally Roman Ordelt.

S provozovateli SkiAreálu se podle něj snaží zástupci rally vždycky dohodnout. „I když panu Juračkovi cesta nepatří, chápeme, že ho to netěší,“ dodal Ordelt.