Experiment ve Zlínském kraji, který má ušetřit náklady: pluhy mohou prý na cestu vyjet i dvě hodiny poté, co přestane sněžit

„Do našeho regionu přichází firma, která nemá žádné zkušenosti s údržbou místních komunikací," kroutí hlavou krajský radní pro dopravu Jaroslav Kučera. Neznalost místního terénu podle něj může způsobit problémy při odklízení sněhu.

„Pracovníci správy a údržby silnic znají nebezpečné úseky, kde vznikají sněhové závěje a náledí, ale zaměstnanci pražské firmy ne," obává se radní.

Děsí se také toho, že se firma s Ministerstvem dopravy dohodla, že její posypové vozy mohou na zasněžené cesty vyjet nejpozději dvě hodiny poté, co přestane sněžit. To by znamenalo v regionu kalamitu.

Zlínský vedoucí firmy AVE CZ však ujišťuje, že k žádným kalamitám docházet nebude. „Budeme se řídit zákonem, který říká, že posypové vozy musí na silnici vyjet nejpozději 30 minut po začátku sněžení," ohradil se proti tvrzení Tomáš Kulhánek. Firma je podle něj navíc povinna zajistit, aby silnice I. třídy byly sjízdné do dvou hodin.

„Kamionu stačí dva centimetry sněhu, aby zapadl a ucpal silnici. Řidič posypového vozu by se přes něj nedostal," poznamenal Tomáš Kulhánek, a vyvrátil tak informace pozdějších výjezdů.

Také vedoucí vsetínské pobočky AVE CZ Dušan Stolař odmítl informaci, že posypové vozy vyjedou na silnice až dvě hodiny po skončení sněžení. „Je to hloupost," zmínil.

Valašsko: Přišli jsme o desítky kilometrů

Jednatel Správy a údržby silnic Valašska Jaromír Kořistka nepovažuje za logické, aby údržba silnic byla rozdělena tak, jak to určilo ministerstvo dopravy. „Systém jsme budovali celá desetiletí," podotýká Jaromír Kořistka. Střediska mají postavené tak, aby všude dojeli, splnili časový limit, mají zázemí, mechanizaci, sklady plně vybavené. „Přišli jsme kvůli nové společnosti o zhruba pětaosmdesát kilometrů silnic první třídy," podotýká Jaromír Kořistka. On sám je zvědavý, jak se s údržbou společnost AVE CZ popasuje. „Nemá zkušenosti ani místní znalosti," míní šéf valašských silničářů. Kritizovat ji prý nechce, otázkou je, jak se vše bude vyvíjet. „Můžeme se zase ale více věnovat druhým a třetím třídám," dodává Jaromír Kořistka.

Zlínsko: Řidiči budou nadávat stejně nám

„Řidiči v tom už mají zmatek a kvůli změnám v údržbě budou mít ještě větší," říká Jaroslav Horáček, jednatel společnosti Správa a údržba silnic Zlínska (SúS). Podle něj ministerstvo dopravy za každou cenu chtělo SúSkám něco sebrat. „Prakticky nic neušetří, leda tak pár korun," zlobí se Jaroslav Horáček. Problém tuší hlavně ve Zlíně. Řidiči prý už teď těžko rozlišují, o kterou silnici se kdo stará. Místní komunikace udržují technické služby, silnice druhé třídy Správa a údržba silnic Zlínska. „Jedničku bude udržovat nově společnost AVE CZ. Nějakou dobu budou všichni stejně nadávat ještě nám," podotýká Jaroslav Horáček. V rámci zimní údržby silnic jim také přibylo několik úseků, které budou nově solit. „Jedná se třeba o úsek z Lukova směrem na Troják," dodává Jaroslav Horáček.

Kroměřížsko: Na horách si dělali závody

Závodní dráhu si v zimě doslova dělali řidiči z cest na Troják a Tesák na Kroměřížsku. Letos ale mají smůlu. Odborníci na horském přechodu upustili od inertního posypového materiálu, zhruba 30 kilometrů tak pracovníci Správy a údržby silnic Kroměřížska místo toho budou nově solit. Ke změně přispěl podle jednatele společnosti Emila Vraníka nejen tlak veřejnosti z daného regionu, ale také policisté. „Řidiči tam opravdu jezdili noční závody. Když silnice posypeme solí, sebere jim tak hračky," vysvětluje Emil Vraník. Silnice tak bude mokrá, inertní materiál ji zdrsňoval, což závodníkům vyhovovalo.

Slovácko: Máme o úsek méně. Co naděláme

„Nejsme rádi, máme o úsek méně," stýská si jednatel společnosti Správa a údržba silnic Slovácka Rostislav Buchtík. Kvůli změnám v údržbě silnic I. tříd tak přišli o úsek silnice I/55 ze Starého Města do Otrokovic, kde se o údržbu starali až po křižovatku. Byť je to netěší, nic s tím nenadělají. „Na území Hané a Valašska se o cesty bude zkrátka starat nový subjekt, a to z popudu ministerstva dopravy," krčí rameny Rostislav Buchtík. Na jejich bedrech zůstává údržba silnic druhé a třetí třídy. Na tu jsou už připraveni. „Budeme se snažit, aby za nás okres byl v zimě udržován co nejlépe," ujišťuje Rostislav Buchtík. Stejně jako jiným okresům i Správě a údržbě silnic Slovácka přibyly v rámci zimní údržby úseky, které budou letos solit namísto použití posypové drti.

Neodhrnovat hned sníh? To je nesmysl

Tahač s návěsem řídí už pětatřicet let Rudolf Zapletal ze Zlína. Coby šofér má bohaté zkušenosti. Rozporuplné pocity u něj však vyvolala zpráva, že silničáři v zimě vyrazí na cesty až poté, co přestane sněžit. „To by byl fakt nesmysl," říká Rudolf Zapletal.

Sněžit totiž může nepřetržitě třeba i tři dny, dodává. „A to by jako opravdu nevyjeli? To nejde, a pokud to tak bude, tuším velké protesty," podotýká dlouholetý řidič.

Podle něj je to zkrátka nemožné. Kamiony by neprojely zavátými silnicemi, stejně tak autobusoví dopravci. Uvázla by také auta s potravinami. „Je potřeba s tím něco dělat," zdůrazňuje Rudolf Zapletal.

Coby řidič tahače už nejednou kvůli sněhu uvázl. Nejhorší je podle něj údržba na kopec Syrákov. Na základě zkušeností z minulých let prý už několikrát potkal techniku silničářů, která jela se zvednutou radlicí. „Jel i sypač a vůbec nic nesypal. Zablokovaný Syrákov je klasika," míní Rudolf Zapletal.

Nijak mu proto nevadí, že o údržbu silnic první třídy se ve Zlínském kraji postará nově společnost AVE CZ. „Možná to bude lepší a budou se starat lépe. Je třeba ale počítat také s problémy. Přece jen nemají se zdejším terénem zkušenosti," dodává Rudolf Zapletal.

Jak to vidí ostatní

Oldřich Holubář, ředitel osobní dopravy ČSAD Vsetín

„Pokud by noví silničáři vyjížděli hodinu nebo dvě potom, co přestane sněžit, byla by to katastrofa. Lidé se musejí dostat do práce, to je naše priorita. S našimi silničáři jsme už domluvení, že pokud je problém, jedou pomoct. Novinkou jsme překvapeni. Ale praxe ukáže."

Petr Olšan, mluvčí Zdravotnické záchranné služby Zlínského kraje

„Lepší je, když se silnice prohrnují průběžně a jsou sjízdné. Sníh na cestách nám může komplikovat výjezdy."

Libor Netopil, mluvčí Hasičského záchranného sboru Zlínského kraje

„Úprava silnic může mít vliv na dojezdový čas hasičů na místo určení, kde však musíme být tak či tak do dvaceti minut. Budeme však muset nyní rozlišovat, kdo kterou silnici spravuje a nastavit si systém komunikace."

„Naše práce není jednoduchá," říká silničář

Zlínský kraj Když v noci sněží, musejí být silničáři v terénu už ve dvě hodiny ráno. Zledovatělé silnice schované pod sněhovou pokrývkou brázdí za volantem svého pluhu už čtyři roky řidič sněžného pluhu Leoš Trnovec ze Zlína. „První řidiči autobusů a pekaři vyrážejí z tepla svých domovů už ve čtyři hodiny ráno. V té době už cesty musejí být průjezdné," vysvětluje Leoš Trnovec.

Jeho práce je náročná, ale má prý své kouzlo. „Každý den je jiný. Mám rád změnu. Sedět v kanceláři na jednom místě bych ani neuměl," tvrdí Leoš Trnovec. Učarovala mu prý krása zářících vloček, které ve tmě svítí ve světlech reflektorů sněžného pluhu. V noci, na opuštěných cestách, jezdí rád. Ve městě za denního provozu je prý jeho práce daleko těžší. „Cestou potkávám nejeden zdvižený prostředníček," komentuje chování řidičů silničář. Sněhovým kalamitám přitom nezabráníte, ani kdybyste se rozkrájeli. Lidé, kteří mají za volantem kvůli závějím a ledu potíže, to však silničářům často zazlívají. „Nejhorší je, když vám řidič osobního auta zatarasí vozem cestu a musíte ho komplikovaně objíždět," stěžuje si Leoš Trnovec. Jeho tři metry široká radlice ale není na kličkování mezi zasypanými auty příliš uzpůsobená. „Občas musím i zastavit, znova se rozjet je pro mě ale daleko horší než pro řidiče osobního vozu," upozorňuje Leoš Trnovec. Zasněženou cestu za den musí projet i několikrát. A za hodinu vypadá stejně jako předtím. (zoe)

Několik čísel k tématu

1765 km - Tolik silnic budou v zimě spravovat v regionu správy a údržby silnic ve Zlínském kraji

177 km - Tolik silnic bude v zimě v kraji spravovat pražská firma AVE CZ

63 a 9 - Tolik sypačů pustí na cesty silničáři z kraje a tolik pražská firma

11 366 tun - Takové množství soli mají na skladě správy v kraji