Dostupnost hudby na internetu a vypalování vynucují další snižování cen hudebních nosičů

Okolik se zlevní

„Ceny nosičů klesají v průběhu posledních let hodně dramaticky. V současné době se maloobchodní cena našich titulů pohybuje kolem 300 Kč za domácí novinková alba, říká Tomáš Filip, generální ředitel české pobočky Universal Music. Zlevňují i tituly zahraniční. Zatímco ještě nedávno se cena novinkových dlouhohrajících CD pohybovala v cenové hladině 500 až 600 Kč, dnes už za řadu alb zaplatíme méně než 400 Kč.

Universal ve svých propagačních materiálech nazval svoji novou cenovou politiku „cenové zemětřesení“. Nové comebackové 2CD Eagles nabízí za doporučenou cenu 279 Kč a slevy se týkají i dalších prioritních předvánočních titulů jako 50 Cent, Will IAmatd.

Výrazné zlevnění naplánovala pro letošní předvánoční trh i firma Sony BMG. „Domácí nosiče nabízíme v kategoriích 249 Kč a 299 Kč, výjimečně pak 349 Kč při speciálních edicích s nákladným obalem. Zahraniční áčkové desky (tj. tituly podporované velkou reklamní kampaní – pozn. aut.) prodáváme za doporučenou maloobchodní cenu 378 Kč,“ říká Romana Pašková, marketingová ředitelka české pobočky firmy. „S londýnskou centrálou vedeme jednání o dalším snižování, za optimální považujeme dosáhnout ceny 299 Kč,“ dodává Pašková.

Nezávislí domácí vydavatelé Indies Scope zlevnili v průměru o 100 Kč, CD nabízejí v kategoriích 249 a 299 Kč. „My jako vydavatelé dostaneme zhruba polovinu této částky, zbytek je rabat pro distributory a prodejce,“ zdůrazňuje šéf firmy Milan Páleš.

Nízké ceny zahraničních titulů se v případě firem Universal Music a také EMI týkají tzv. lokálních verzí CD, tedy verzí se zmenšeným bookletem. „Cena standardních verzí CD postupně klesla na dnešních přibližně 400 Kč, zatímco lokální verze se nyní prodávají za 250 až 300 Kč,“ uvádí Filip.
„Vydávání levných lokálních verzí přispělo ke zvýšení kusových prodejů, které mnohdy přesahují i počet 10 000. Poměr prodaných CD s plným bookletem a lokálních verzí se v současnosti přibližuje až 90 % ve prospěch lokálních verzí. Je vidět, že lidé upřednostňují nižší cenu před hezkým obalem,“ dodává Filip. Smutná zpráva pro milovníkyCDcoby artefaktů.

Sony BMG oproti Universalu a EMI ovšem booklety levnějších áčkových titulů neredukuje, proto jsou i zlevněné áčkové tituly stále o něco dražší než lokální vydání. „Za zmíněných 378 Kč nabízíme plnohodnotné verze,“ vysvětluje Pašková.

Ani výrazné zlevnění však hudební trh zřejmě nespasí. „Snížením ceny jsme zabránili dalšímu propadu a držíme krok s konkurencí, výrazný růst prodeje jsme nezaznamenali,“ říká Pašková. „Navzdory nárůstu počtu prodaných nosičů korunové obraty stále klesají v důsledku snížení cen,“ potvrzuje Filip.

Velký prostor pro slevu tradičně nabízejí reedice alb, jejichž vydání nevyžaduje krom nákladů na výrobu, popřípadě remastering, další podstatné vstupní investice. „Prodejní úspěch mají naše levné reedice ve slider boxech. Nelze je ovšem srovnávat s novinkami, jedná se totiž výhradně o osvědčené prodejní trháky, které již v minulosti za plnou cenu dosáhly vysokých prodejů. Prodej „sliders“ je spíše příklad dobré práce s back-katalogem. Prodeje se pohybují v maximální hladině kolem tří tisíc kusů při pultové ceně 249 Kč,“ vysvětluje Pašková.