Podle mluvčího radnice Pavla Zrny přijde letos v Kroměříži k zápisu přes čtyři sta dětí.

„Předpokládáme ale, že zhruba stovka bude mít odklad. Letošní počet budoucích prváčků je spíše průměrný. Nedá se říct, že bych jich bylo málo, ale ve srovnání s dobou před deseti lety je to podstatně méně. Souvisí to s demografickým vývojem společnosti," podotkl Zrna.

K zápisu je třeba přinést žádost o přijetí dítěte, jeho rodný list a také doklad totožnosti rodiče. Popřípadě také žádost o odložení školní docházky. Vše se vyplňuje přímo ve škole na zápisu. Většina škol má na svých internetových stránkách důkladně popsané, co se si vzít sebou a jak zápis probíhá. Školy zapisují děti narozené do 31. 8. 2007.

Například Základní škola Morkovice bude mít zápis tématicky zaměřen na olympijské hrátky. Podle tamní zástupkyně ředitele Jitky Kyasové si ho zvolili proto, že ve škole už před časem měli projektový den a chtěli to dále využít.

„Na budoucí prváčky bude čekat asi pět stanovišť, kde budou plnit různé úkoly. Všechno je to formou hry, ale musí se prověřit, zda je dítě schopno nastoupit školní docházku," řekla Kyasová s tím, že na tamní škole se zápis uskuteční jednatřicátého ledna od čtrnácti do sedmnácti hodin.

Podle ředitelky kroměřížské základní školy Zachar Petry Fečkové mají v plánu otevřít tři třídy.

„Dá se jen těžko odhadnout, kolik dětí k zápisu přijde. V minulosti jsme vždy ke dvěma běžným třídám otevírali také logopedickou třídu. Klademe důraz na to, aby v nich byl nižší počet žáků. Je to totiž lepší pro výuku. V druhém ročníku, kdy se vada řeči srovná, potom děti začleňujeme do běžných tříd," přiblížila ředitelka.

V Holešově byl zápis stanoven na osmého února od dvanácti do sedmnácti hodin. V První holešovské škole, kterou vede ředitelka Jarmila Růžičková, mají v plánu otevřít dvě třídy.

„Ale minulý rok jsme pro velký zájem otevírali třídy tři. Zápis máme vždy tematicky zaměřený. Tento rok to bude na Josefa Ladu, jednak proto, že tu měl velkou výstavu, jednak měl před Vánoci výročí," vysvětlila ředitelka.

Podle ní zápis probíhá formou rozhovoru.

„Děti si s paní učitelkou povídají. Ona se jich například ptá, co vidí na obrázku, jaké tam jsou barvy a tak podobně. Je to velmi individuální, ale tento pohovor trvá zhruba dvacet minut," uzavřela Růžičková