Nejde přitom o žádnou úpravu zákona, ale pouze o doporučení, kterého navíc mohou školy využívat už nyní. Názory ředitelů základních škol i rodičů se ale většinou shodují: začátek školy by měl zůstat tak, jak je.

Například podle ředitele Základní a mateřské školy Kostelany Jaromíra Mikeše je začátek školy na devátou hodinu totálním nesmyslem. „Co by ty děti z toho měly? Celý den by byly jen ve škole, odpolední vyučování, potom kroužky a na hraní doma by už vůbec neměly čas," míní Mikeš.

Upozorňuje také na to, že začátek školního vyučování je provázán s místní dopravou, už nyní se tak museli v Kostelanech přizpůsobit jízdnímu řádu. Škola tam zkrátka začíná, až přijede autobus. „To je deset minut po osmé hodině ranní." říká Mikeš. Polovina dětí, které do malotřídky v Kostelanech chodí, totiž dojíždí autobusem.

V Kroměříži U sýpek otevírají brány školy na základě potřeb rodičů. Podle tamní ředitelky Evy Šílové je to velmi komplikovaná otázka, na kterou není jednoduchá odpověď.

„Bylo by potřeba komplexnějšího rozboru všech specifik, má to svá pozitiva i negativa," říká Šílová. Dodává, že na škole funguje ranní družina už před začátkem vyučování, kterou hojně využívají především dojíždějící děti.

To potvrzuje i ředitelka I. ZŠ Holešov Jarmila Růžičková.

„Většina rodičů potřebuje děti dovést do školy dřív, než začne vyučování. Běžně jim začíná pracovní doba v sedm hodin, naše školní družina proto funguje už od čtvrt na sedm," říká.

Vyhláška upravující začátek vyučování je přitom poměrně obecná: udává, že škola nesmí začínat dříve než v sedm a končit později než v sedmnáct hodin. V Holešově tak mají začátek vyučování přizpůsobený provozu jídelny a vyučování tam začíná o tři čtvrtě na osm.

„Zatím jsme nezaznamenali ani žádný zájem o posun začátku vyučování od rodičů. Rozhodně s tím teď nebudeme nic dělat," doplňuje Růžičková.

Změnu začátku vyučování by naopak uvítala maminka dvou školáků Kateřina Kotasová z Bystřice pod Hostýnem.

„Podle mého by problém s dopravou nebyl, nejsem jediný rodič, který děti do školy vozí autem," objasňuje Kotasová. Zároveň ale chápe, že ne každý si může přizpůsobit pracovní dobu dle potřeb jeho dětí. „Myslím si, že by to děti určitě uvítaly, lépe by se vyspaly a ve škole už by byly čilé," tvrdí.

Její syn Filip, který chodí do sedmé třídy, to ale vidí jinak. Do školy by sice rád chodil později, ale rozhodně ne za cenu, že by tam musel odpoledne zůstávat déle. I proto se nakonec na jeho stranu přiklání také maminka. „Asi by se dětem nelíbilo chodit v zimě domů za tmy," připouští Kotasová.

Také matce dvou středoškoláků a jednoho osmiletého školáka Heleně Peřinové z Kroměříže nynější stav vyhovuje.

„Naše děti jsou ranní ptáčata, škola by tak musela končit také později a to by pak naše nestíhaly všechny své zájmové aktivity," uzavírá Peřinová. (pku)

PAVLA KLÁRA URBÁŠKOVÁ