Úseky v havarijním stavu najdou řidiči na řadě míst celého Kroměřížska. Starostové obcí se s tím snaží bojovat, jak se dá, zatím ale marně.

Stav vozovek silnic druhé a třetí třídy se hodnotí každoročně podle přesně stanovených kritérii. Na obdobné stupnici jako ve škole si cesty odnášejí jedničku za vyhovující, nebo naopak pětku za havarijní stav.

„Zatímco v roce 2009 dosahovalo průměrné hodnocení všech silnic stupně 3,50, v letošním roce se změnilo na hodnotu 3,55," upozorňuje ve výsledkové zprávě vedení ŘSZK.

A právě komunikace v kroměřížském regionu patří mezi nejhorší. Rozdíly mezi hodnocením posledních let jsou přitom velmi malé, takže podle ředitele ŘSZK Bronislava Malého se dá říct, že se kvalita povrchu udržuje přibližně na stejné úrovni.

„To ovšem neznamená, že můžeme být spokojeni a že by si silnice II. a III. třídy nezasloužily více," upozornil Malý.

Je prý připravena řada projektů na rekonstrukce nebo opravy vozovek, které ale v současné době limituje nedostatek financí. „Ukazuje se, že krajské silnice by každoročně vyžadovaly větší objem peněz, aby se známka hodnocení povrchu vozovek mohla dlouhodobě výrazněji zlepšovat," míní Malý.

Za poslední rok tak sice v kraji přibylo vozovek, které získaly pomyslnou jedničku, mezitím se však povrch ostatních silnic přirozeným stárnutím a opotřebením zhoršil. Celkově tak je v havarijním stavu už více než šest set kilometrů cest v kraji.

S hodnocením souhlasí i starostové obcí na Kroměřížsku, kteří se s kritickými úseky musejí neustále potýkat.

„Je otázkou, co si člověk představí pod havarijním stavem, určitě to tady není jak třeba na Ukrajině, nicméně jsou úseky, které by nutně potřebovaly opravit," přiznává třeba starosta Bystřice pod Hostýnem Zdeněk Pánek.

Město se snaží problémy na kritických úsecích nějak řešit. „Už delší dobu poukazujeme na jejich stav a nutnost investic," netají se Pánek.

Kupříkladu inkriminovaný úsek mezi Bystřicí a Blazicemi, který v hodnocení naprosto propadl a byl označen za havarijní, je podle starosty největší bolestí města, co se výpadovek týče.

„I tam se na tom snažíme nějakým způsobem pracovat. Část silnice byla opravena už vloni, nicméně další investice jsou nezbytné," dodal Pánek.

Obdobně jsou na tom i na dalších místech regionu. „Úsek mezi Zdounkami a Roštínem je opravdu ve špatném stavu, jsou zde i další komunikace, která by potřebovaly nutně opravit," konstatoval starosta Zdounek Martin Drkula.

Doslova v kritickém stavu je podle něj přejezd na cestě ze Zdounek do Zborovic. „Jsou tam vyjeté koleje a kopce asfaltu. Řidiči tam musí jezdit velmi opatrně," tvrdí Drkula.

Několikrát už prý na tento problém upozorňoval silničáře. „Bohužel podle stanoviska ŘSZK se oprava komunikace komplikuje údajně nedořešenými majetkovými vztahy mezi vlastníky pozemků," krčí rameny starosta Zdounek.

Další problematickým místem je podle něj zdounecká část Těšánky. „Prakticky polovina vozovky, která prochází obcí, je v havarijním stavu, současně s tím pak i komunikace, která vede na Roštín," vysvětluje Drkula.

Paradoxně prý ale nevidí situaci kolem silnicemi na Kroměřížsku úplně tragicky. Najdou se prý i velmi kvalitní komunikace. „Obecně si myslím, že jsme na tom srovnatelně s ostatními kraji v republice. Například cesty mezi Hulínem a Holešovem nebo třeba z Kroměříže do Plešovce jsou na vynikající úrovni," míní zdounecký starosta.

Samotní řidiči nejsou se stavem silnic zcela spokojeni asi nikdy. „Jezdím v podstatě spíš na hlavních tazích a ty jsou v relativně dobrém stavu. Problém je s okreskami, ty jsou katastrofální," zhodnotila třeba Alena Zicháčková z Kojetína.

Ne všechny cesty jsou podle ní v totálně havarijním stavu, spousta je jich ale nevyhovující vzhledem k frekvenci využití.

„Třeba v samotné Kroměříži je cesta kolem Bajdy k benzínce, která není vyloženě nesjízdná, ale na to, jak často je používaná, by měla být upravena a rozšířena," dodala Zicháčková.

AUTORKOU JE EXTERNISTKA VENDULA PUDELKOVÁ