Letošní opravy krajských komunikací totiž vrcholí, a to zejména na silnicích druhých a třetích tříd. Padlo na ně už 230 milionů korun.

I když si motoristé musejí svoji cestu na několika místech regionu nyní o pár kilometrů kvůli objížďce prodloužit, nevidí to jako velký problém.

„Myslím si, že tady v kraji máme co dohánět. Naše silnice jsou opravdu v katastrofálním stavu a je třeba je poopravovat. Právě jsem přijel ze Slovenska a vůbec se to nedá srovnávat. Minimálně by měli silničáři investovat do silnic první třídy, když už nic,“ mínil David Ruman z Lačnova na Vsetínsku.

Radek Fabián ze Zlína se zase domnívá, že by se při investicích nemělo zapomínat ani na cesty nižších tříd.

„Někdy je potřeba projet i menšími vesnicemi, a tam ty cesty vypadají jako tankodromy. Není to moc dobrá vizitka pro kraj,“ řekl Fabián.

To, že opravy jsou potřebné, potvrzují i čísla Ředitelství silnic Zlínského kraje, které stav komunikací nižších tříd každoročně monitoruje.

Z loňských údajů vyplývá, že v havarijním stavu je asi 26 procent krajských cest druhé a třetí kategorie, což je přes 400 kilometrů vozovek. Nejhorší situace je na Uherskohradišťsku, kde velmi špatný stav vykazovalo přes 133 kilometrů silnic.

„Celkově se však hodnocení komunikací postupně mírně zlepšuje. U silnic druhé třídy se tempo zpomalilo, naopak u silnic třetí třídy došlo k výraznějšímu zlepšení. Tuto změnu jsme očekávali vzhledem k upřednostnění silnic druhé třídy v uplynulých letech, zejména do roku 2005,“ vysvětlil ředitel ŘSZK Bronislav Malý.

I letos se tak plánované rekonstrukce soustřeďují spíše na krajské silnice té nejnižší kategorie. Mezi obcemi, které se nového povrchu vozovky dočkaly, jsou například i Halenkovice na Zlínsku.

Silnici mezi Halenkovicemi a Napajedly totiž několik let ničila těžká auta vozící materiál z nedalekého kamenolomu. „Cesta začala chátrat už někdy v roce 2000, od té doby jsme na opravu čekali,“ vyjádřil se starosta Jaromír Blažek.

Peníze, které ŘSZK využívá na rekonstrukce silnic nižších tříd, plynou z rozpočtu Zlínského kraje. I když celkový objem těchto financí je letos přibližně stejný jako v předchozích letech, tedy zhruba 360 milionů na provoz a 197 milionů na investice, silničáři se mohli letos pustit i do neplánovaných oprav.

„Získali jsme navíc 105,5 milionu korun od Státního fondu dopravní infrastruktury a řada staveb bude rovněž spolufinancována až do výše 85 procent nákladů z Regionálního operačního programu,“ vysvětlil Malý.

Díky stomilionovému příspěvku od státu se tak například nové silnice letos dočkají i lidé v Hovězí, Hluku či Rudimově na Slavičínsku. Právě v posledně jmenované vesnici byla příjezdová komunikace třetí třídy několik let ve velmi špatném stavu.

„Čekali jsme opravdu dlouho. Silnice byla totiž rok od roku horší, téměř se po ní nedalo jezdit,“ potvrdil starosta Rudimova Ludvík Matula.

Opravné práce však nebrzdí provoz momentálně jen na obecních komunikacích. Intenzivně se pracuje i na hlavních tazích Zlínského kraje, tedy na silnicích první třídy.

S dopravním omezením tak řidiči musejí v současné době počítat například ve Vsetíně, Valašském Meziříčí či Uherském Brodě.

„Příští týden začne rovněž oprava křižovatky v Otrokovicích a průtahu obcí Jasenná u Vsetína.

„Do konce roku by mělo dojít ještě k zúžení silnice v Uherském Brodě v ulici U Korečnice a zahájeny budou práce na hraničním přechodu Střelná a Starý Hrozenkov,“ sdělil ředitel zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.

Hana Trčková