Zimní pohotovost nastává silničářům prvním listopadovým dnem, všude jedou podle takzvaného zimního operačního plánu. „Nejen mě dokáže naštvat, když se objeví v televizi nebo v novinách, že silničáři zaspali. Dle zákona a zkušeností z předešlých zim jsme připraveni, ale kalamitní stavy můžeme jen zmírnit,“ brání se Pavel Dvořák ze zdouneckého střediska silničářů.

Centrální sklad v Kotojedech i další místa v regionu hlásí naplnění kapacity chemických posypových materiálů, soli i drtě. Přímo soli je připraveno více než dva tisíce tun. „Sůl, drť, to vše máme navozeno. Technika je rovněž připravena, teď jen čekáme na sníh,“ říká Dvořák.

Sklad ve Střílkách pojme čtyři sta padesát tun soli, podobná čísla vykazují jak kroměřížské, tak i bystřické sklady. Místa, která jsou nejhůře sjízdná, mají silničáři rovněž zmapována. „Nejhorší situace panuje samozřejmě v kopcích. Nejčastěji se s posypovými vozy a radlicemi jezdí na Chvalčov, do Dřínova, Cetechovic, Uhřic nebo Jestřabic,“ vyjmenovává Dvořák.

V Bystřici mají připraveno čtyři sta tun soli, i tady je každý z vozů v případě potřeby schopen vyjet do hodiny. „Na Bystřicku jsou tradičně nejhorší horské úseky – Tesák, Troják a Hostýn,“ říká Pavlína Špálková ze střediska Bystřice pod Hostýnem.

Tu nejpodstatnější otázku, tedy kdy napadne první sníh, samozřejmě zatím nikdo zodpovědět neumí. „Seriózní dlouhodobá předpověď počasí prostě neexistuje, ale i my bychom měli vše bez problémů zvládnout,“ snaží se uklidnit řidiče pro změnu ředitel kroměřížských technických služeb Leo Berka.

Náměstek tamních silničářů Vladimír Ivan zase apeluje na řidiče, aby nepodcenili zimní pneumatiky a klidně s sebou vozili i lopatu. „Pokud začne foukat a sníh se dostává z polí na silnice, je to problém. Ačkoli se to nezdá, problémy v tomto směru bývají nejčastěji na Holešovsku,“ říká Ivan.

LUDĚK JUŘINA