Potvrdilo se tak to, co předpokládali. Že únor bude z celé zimy nejnákladnější. Ve srovnání s předešlými dvěma lety dokonce více než dvojnásobně.

Tradičně nejvíce peněz silničáři v únoru utratili v okrese Vsetín, téměř patnáct milionů. Nejméně na Uherskohradišťsku, necelých deset milionů. Sypače museli nejčastěji vyjíždět také na Valašsku. Na silnicích byly po dvacet šest dní. Na Uherskohradišťsku a Zlínsku to bylo čtyřiadvacet dní a na Kroměřížsku ještě o den méně.

„Pluhováním jsme v celém kraji ošetřili téměř sto devadesát tisíc kilometrů silnic. Na jejich posyp spotřebovali bezmála tři a půl tisíce tun soli a více než jedenáct tun inertních materiálů,“ přiblížil technický náměstek Ředitelství silnic Zlínského kraje Radek Berecka.

Ve spojení s předchozím měsícem lednem tak silničáři za údržbu letos utratili už téměř devadesát milionů. To je víc peněz, než kolik stojí v mírnějších zimách údržba silnic za celou zimu.

„Také leden byl skutečně velmi náročný. Zimní údržba v tomto měsíci patřila k nejnákladnějším v historii Ředitelství silnic Zlínského kraje od roku 2002,“ vzpomenul Berecka. Přišel na osmatřicet milionů.

Celkový účet za první dva měsíce roku je ale ještě o něco vyšší. Mimo zimní údržbu se totiž pracovalo také na odvodnění silnic, ořezávání stromů či opravách znače a svodidel. Začalo se i s prvními opravami výtluků na silnicích. „Celkové náklady jsou tedy více než devadesát tři milionů korun,“ konstatoval ředitel ŘSZK Bronislav Malý. Připomněl, že v letech 2007 a 2008 stačila stejná suma na pokrytí údržby krajských silnic za téměř celé první pololetí.

„Nyní po skončení zimního období je musíme neodkladně začít s úklidem vozovek a sběrem posypového materiálu a následně také plošnými opravami,“ poodhalil plány silničářů Malý.

Stav cest je totiž podle něj výrazně horší než v předešlých letech. „I proto budeme jednat s naším zřizovatelem, tedy krajem, o posílení provozního příspěvku o padesát milionů korun,“ dodal Malý. O posílení rozpočtu budou krajští zastupitelé rozhodovat letos v červnu. „V současnosti potřebnou údržbu ani plánované investice neomezujeme, ale pokud další příspěvek nedostaneme, budeme muset své plány redukovat nebo i odložit některé investice ve druhé polovině roku,“ uzavřel ředitel Malý.