„Letos ještě naštěstí nebyl žádný. Pokud by se opakovala situace z loňska, byla by to další rána,“ uvedl Petr Janeček, který má sesuvy na starosti v rámci krajského odboru životního prostředí. Připomněl, že vloni na přelomu března a dubna bylo v kraji kvůli odtávajícímu sněhu a vydatným dešťům na padesát těžkých sesuvů ohrožujících stavby.
Z padesátky těžkých sesuvů se teprve postupně opravují jen některé z nich. Například v září by měla být hotová sanace svahu v Březůvkách na Zlínsku.

Někde už ujíždějící svahy přestali zachraňovat. Nemá to smysl

Stálo to osmnáct milionů. Ještě zbývá dát tři a půl milionu na odvodnění,“ počítal starosta František Kolařík. Naopak starosta Brumova-Bylnice, kde byl také těžký sesuv, o opravě ani neuvažuje.

Důvodem je rozsáhlost a odlehlost lokality katastrofy. Proto tamějším obyvatelům zajistili náhradní bydlení.
Starostové postižených obcí mohou žádat ministerstvo životního prostředí o dotaci na sanaci sesuvů. Asi polovina z nich řešila situaci spolu se silničáři za pomoci financí z ministerstva pro místní rozvoj a Zlínským krajem. Podání žádosti na ministerstvo životního prostředí využilo jen patnáct z nich. Tam posuzovali žádosti o dotace ve dvou kolech. „Po zaslání všech údajů je žadatel zaregistrován. Po obdržení oznámení o registraci od ministerstva záleží jen na něm, jak rychle zvládne vybrat firmu, která práce provede, a poté zažádat o proplacení příslušné částky,“ komentovala Jarmila Krebsová z tiskového odboru ministerstva životního prostředí. Zaregistrované jsou podle ní obce Zlín-Salaš, Březůvky na Zlínsku a Zlámanec na Uherskohradišťsku.

Sesuvy se nevyhýbají ani cestářům. Ředitelství silnic Zlínského kraje vloni na jaře registrovalo třináct sesuvů. „Jde buď o sesuvy silničního svahu, anebo přímo o odtrženou vozovku od podloží,“ vysvětlil ředitel Ředitelství silnic Zlínského kraje Bronislav Malý. Nyní se například sanuje sesuv mezi Tečovicemi a Zlínem-Lhotkou nebo Ublem a Bratřejovem na Zlínsku. Sesuv u Polešovic na Uherskohradišťsku a dalších osm sanací je už minulostí. „Celkové náklady oprav dosahují pětasedmdesáti milionů korun,“ zhodnotil Malý.