Sčítací komisaři jsou při doručování listin úspěšní z 84 procent. Předávání komplikují lidé

Někdy se jim nedaří dodržovat předem avizovaný čas návštěvy. Podle vedoucího oddělení ČSÚ pro sčítání ve Zlínském kraji Vladimíra Látala je to ale způsobeno i tím, že naopak řada lidí není v předem oznámenou dobu doma. Někteří občané si navíc stěžují, že se často nedovolají na speciální telefonní linku.

Projektová manažerka České pošty Ivana Rybáková již dříve řekla, že problémy s tím, že nepřišli sčítací komisaři, i když byli ohlášeni, mohlo způsobit například to, že na poslední chvíli onemocněli. „Z důvodu vysoké bezpečnosti nemůžeme vyslat náhradního komisaře hned ten samý den,“ uvedla. Dodala, že pokud komisař nepřišel v ohlášeném termínu, dostanou domácnosti nový, náhradní termín.

Omlouvám se, kojím

I přesto je úspěšnost předávání formulářů v domácnostech v regionu jižní Morava, kam spadá i Zlínský kraj, velmi vysoká. „Pohybujeme se okolo 84 procent,“ řekla mluvčí České pošty Marta Selicharová. V regionu jižní Moravy komisaři zatím předali téměř 790 tisíc kusů formulářů z celkového počtu 2 milionů 823 tisíc kusů, což je necelých 30 procent. Práce komisařů není vždy lehká. „Stává se, že jim lidé nadávají, někde jim odmítají otevřít. Problémy nastávají v domácnostech, které nemají zvonky či jejichž zvonky nefungují. Pak se může sčítací komisař snažit, jak chce,“ dodala mluvčí České pošty.

Na druhou stranu mají ale prý i příjemné zkušenosti. Někde je lidé vítají se slovy: „Jééé, vy už jste tady, my už na vás čekáme. Máme pro vás uvařené kafe a upečenou buchtu.“ Jinde najde sčítací komisař na dveřích od bytu lísteček s textem: „Velmi se omlouváme, ale dorazíme v 19.00 - děkujeme, že se stavíte později.“ „Jedna ze sčítacích komisařek našla na dveřích například vzkaz: Omlouvám se, kojím. Děkuji,“ vzpomněla Selicharová.

Call centrum je často přetížené

Sčítací komisař se ptá lidí, zda budou chtít pomoci s vyplněním formulářů, s takovými poté plánuje další návštěvu. Tuto možnost využívají především starší lidé.

Se svými dotazy se občané mohou obracet i na speciální call centrum. Nicméně podle občanů i podle zkušeností statistiků může být někdy problém se tam dovolat. Lidé se tak víc, než pracovníci ČSÚ očekávali, obracejí právě na ně. „Zase to ale není takové množství, že bychom to nezvládali,“ uvedl Látal. Podle něj se nejčastěji ptají na to, co mají dělat, když jsou v zahraničí nebo mají trvalé bydliště jinde, než se nyní zdržují.

Sčítací komisaři začali formuláře roznášet v pondělí 7. března, roznést je musí do 25. března. Rozhodným okamžikem sčítání je půlnoc z 25. na 26. března. Ve Zlínském kraji je celkem 510 sčítacích komisařů. Nejvíce jich je na Zlínsku (169), nejméně na Kroměřížsku (93).