Za pomoci těžké techniky opravují dělníci silnici první třídy 57 ve směru od Valašského Meziříčí do Nového Jičína. Silnici smějí použít pouze vozidla Integrovaného záchranného systému, autobusy a obyvatelé obcí. Pro ostatní řidiče je silnice obousměrně uzavřena.

Doprava je odkloněna na Hranice na Moravě. Řidiči, kteří by si museli zajet desítky kilometrů navíc, však volí kratší trasu přes blízké obce. Zvýšená doprava trápí například Lešnou. „Auta by tu neměla jezdit, vůbec to tady není značené jako objížďka a ani by tu neměly jezdit vozy nad dvanáct tun. Kvůli poničené cestě na Nový Jičín to ale musíme přetrpět,“ postěžoval si starosta Jiří Šnajdar.

Podle odboru dopravy Moravskoslezského kraje není jiné řešení. „Byly povodně, to musí každý chápat. Děláme kroky, aby škody byly co nejmenší,“ bránil se vedoucí odboru dopravy Ivo Muras. Připustil však, že opravy likvidují cesty, které jsou již tak ve velmi žalostném stavu.

Ředitelství silnic a dálnic České republiky, kterému patří komunikace první třídy, postoupilo věc rovnou krajskému odboru dopravy a ti zas dopravním policistům. „Opravy budou trvat do konce roku. Máme tam zničené propustky, dva mosty i opěrné zdi,“ popsal situaci vedoucí Správy Ostrava Lubomír Hýbl.

Dopravní policisté prý volit jinou objížďku v nouzovém režimu nemohli. „Přes Lešnou není objížďka vedena kvůli omezené nosnosti a navíc tam nedávno upravovali povrch vozovky,“ argumentovala mluvčí policie Moravskoslezského kraje Miroslava Michálková-Šálková.

Ani měsíc po záplavách se ředitelství silnic a dálnic společně s odborem dopravy nepokusilo domluvit s obcemi a stanovit kratší objížďku. O dalším osudu cest zatím nikdo nejednal ani se Zlínským krajem, který má lešeňskou silnici na starost. Podle policejní mluvčí proto, že většina opravovaných komunikací je v Moravskoslez­ském kraji.

„Od starostů nemáme žádný podnět a ani nás nikdo k jednání nepřizval,“ potvrdil Bronislav Malý z Ředitelství silnic Zlínského kraje. Objížďky se stanovují na základě souhlasu dotčených obcí. „Komunikace jsou však veřejné a nikdo nemůže řidičům zakázat je využívat,“ domnívá se Malý.

Brzy by se situace měla zlepšit. Ředitelství silnic a dálnic České republiky společně s Odborem dopravy a silničního hospodářství Moravskoslezského kraje by se měli v nejbližší době sejít a rozhodnout o alespoň omezeném provozu I/57 ve směru na Bludovice a Hodslavice.