Smutné prvenství mezi nejnebezpečnějšími úseky v kraji drží kopce v okolí Buchlovic.

Za poslední dva roky tu došlo k osmnácti nehodám, při kterých se zranilo čtrnáct lidí. Havárie v serpentinách buchlovských hor končí mnohdy tragicky.

Zejména motorkáři si ze silnice I. třídy číslo 50 dělají závodní dráhu.

„Poslední roky se ukazuje, že vina je téměř vždy na straně motorkářů. Jedou moc rychle. Přejedou do protisměru a srazí se s jiným autem, nebo vrazí do svodidel a neštěstí je hotovo,“ přiblížil krajský koordinátor BESIP Zdeněk Patík.

Motorkáři jezdí rychle

Podle policie se jedná o úsek, kde si motorkáři zkoušejí své dovednosti.

Nepomáhají ani provedená bezpečnostní opatření, úprava dopravního snažení, zdrsnění nebezpečných úseků, umístění betonových silničních svodidel, které je možné nahradit speciálním svodidlem pro motorkáře ani doplnění vodících tabulí a reflexních prvků. V některých úsecích je snížená nejvyšší dovolená rychlost.

„Avšak ani sebelepší bezpečnostní opatření, či jakékoliv úpravy, nenahradí selhání lidského faktoru a jeho neukázněnost. Při poslední nedávné smrtelné nehodě tu motorkář jel přes sto kilometrů v hodině,“ konstatovala policejní mluvčí Lenka Javorková.

Ach ty mobily

Druhým místem s 16 nehodami za poslední dva roky je třída 3. května před nákupním střediskem Centro Zlín. Ten je podle policie evidovaný jako nehodový dlouhodobě. Co do počtu nehod, nikoli zraněných.

„Jedná se o úsek, kde je vysoký denní průjezd s množstvím kamionů, vedou tu také linky MHD. Je tu hodně křižovatek, řidiči se často zmatečně řadí do pruhů, nedodržují vzdálenost, projevuje se míra stresu a spěchu a také rozptylování mobilními telefony,“ vypočítala důvody kolizí Javorková.

Změna podle ní nastane s napojením Zlína na silnici D49 u Fryštáku. Zlín nutně potřebuje odlehčit hustému provozu.

Na vině je zvěř

Bez zranění jsou kolize na silnici II. Třídy č. 438 v okrese Kroměříž, mezi Jankovicemi a Dobroticemi. Silnice je tu široká, rovná, opravená. Tady za četné střety většinou nemůžou řidiči, ale zvěř.

„V tomto místě jsme nedávno dělali nový povrch a je tu značka pozor zvěř. Mohly by pomoci pachové sloupky, které na podobná místa instalují myslivci poté, co jim předáme technické parametry.

Nebráníme se tomu, impuls ale musí vzejít od nich,“ vysvětlil šéf Ředitelství silnic Zlínského kraje Bronislav Malý.

Rampa Mostecká pomůže

Posledním místem s vyšším počtem nehod, v tomto případě vážných, je křižovatka na silnici č. 50 nad benzinovou čerpací stanicí Shell ve Vsetíně. Tady může za většinu havárií špatný způsob jízdy.

„Při výjezdu z města tu není vidět. Navíc řidiči jedoucí po obchvatu nerespektují snížení rychlosti na sedmdesát. Brzdit z devadesáti nebo sedmdesáti je obrovský rozdíl. Vteřiny a metry rozhodují o životě a smrti,“ upozornil Zdeněk Patík z BESIPu.

Pomoci může stavba I/69 rampa Mostecká – projekt, který doplní mimoúrovňové křížení obou silnic na deltovitý typ křižovatky s jednou stykovou a jednou okružní křižovatkou. O jeho stavbě se hovoří už od roku 2018.

Aktuálně připravuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ČR prováděcí dokumentaci a kompletaci podkladů pro výběr zhotovitele.

„Pokud se nevyskytnou další komplikace, měly by stavební práce začít v roce 2022. Termín kolaudace v tuto chvíli není možné předvídat, stavba by ale měla být dokončená v roce 2024,“ informovala mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Počet nehod a zraněných za poslední dva roky

  • silnice č. 50 okr. Uherské Hradiště, u křižovatky na Staré Hutě (rychlost, nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky) – 18 nehod, 14 zraněných
  • silnice č. 49, Zlín – Malenovice, naproti obchodního střediska Centro Zlín (způsob jízdy, nevěnování se řízení) – 16 nehod, 0 zraněných
  • silnice č. 438 okr. Kroměříž – mezi obcemi Jankovice a Dobrotice (nehody nezaviněné řidičem – zvěř) – 14 nehod, 0 zraněných
  • křižovatka u čerpací stanice Shell Vsetín (způsob jízdy, nedodržení bezpečné vzdálenosti) – 13 nehod, 13 zraněných