„Někde se dá těm kráterům jen těžko vyhnout. Většinou kvůli protijedoucím autům. A v místech, kde ještě zbyl sníh, zase nejsou vidět. Tlumiče pak trpí,“ postěžoval si například Václav Mrhálek z Kroměříže, který denně jezdí směrem na Bystřici pod Hostýnem.
Pracovníci Správy a údržby silnic Kroměřížska proto začali nejkrizovější místa opravovat. Přálo jim počasí.
„Výtluky zaplňujeme studenou obalovanou asfaltovou směsí. Ta se dá využít, když nesněží a na cestě není souvislá sněhová pokrývka,“ popsal vedoucí provozního střediska Kroměříž Timoteus Políček. Podle něj komunikace v posledních dnech značně utrpěly kvůli střídání teplého a studeného počasí.
Podobně mluví i jeho kolegyně z bystřického provozního střediska Pavlína Špalková. „Už jsme začali opravovat cesty na nejkrizovějších místech, hlavně v Holešově a Loukově. Ve špatném stavu je to taky za Komárnem, kde silnice prochází rekonstrukcí a díry se tam objevují opakovaně,“ poznamenala Špalková. Očekává, že s ohledem na počasí se situace může dál zhoršovat.
S řádně rozbitou vozovkou musí počítat motoristé taky v úseku z Kroměříže do Koryčan. I tam situaci řeší silničáři. „Kde jsou výtluky hlubší než pět centimetrů, používáme studenou balenou. Úseky, kde jsou díry obzvlášť hluboké, budeme osazovat značkami,“ uvedl Pavel Dvořák z provozního střediska Zdounky.
Zásahy silničářů jsou na mnoha místech pouze provizorní. Cesty čekají větší opravy na jaře. Narychlo opravené komunikace by se totiž mohly začít rozpadat už za pár měsíců, v lepším případě zkraje příští zimy.
Ředitelství silnic Zlínského kraje pro letošek počítá s většími výdaji než loni. „Minulý rok byly slabé mrazy a málo sněhu, proto silnice příliš netrpěly,“ vysvětlil provozně technický náměstek Radek Berecka.
Podle něj nemá ředitelství na opravy vyhrazenu konkrétní částku. Předpokládají se však výdaje v desítkách milionů. „V minulých letech to bylo na Kroměřížsku mezi deset až patnácti miliony,“ poznamenal Berecka s tím, že celkové výdaje bude možno určit až po jarních opravách.