„Národního muzeum v přírodě, které Libušín společně se sousedním hotelem Maměnka provozuje, nyní hledá nájemce obou objektů,“ sdělil Deníku mluvčí muzea Tomáš Gross.

Národní muzeum v přírodě vyhlásilo veřejnou soutěž o nejvhodnější nabídku na nájem Libušína a Maměnky.

Jurkovičova rozhledna na Karlově kopci v Rožnově pod Radhoštěm
Uvolňování pokračuje. Přístupná je Jurkovičova rozhledna i zámecký park v Lešné

„Předmětem výběrového řízení je uzavření smlouvy k provozování hostinské činnosti v případě Jídelny Libušín a ubytovacích služeb u hotelu Maměnka,“ upřesnil generální ředitel Národního muzea v přírodě Jindřich Ondruš.

Zájemci mohou své písemné nabídky předkládat nejpozději do 20. května.

„Umožnili jsme také prohlídku objektů v místě a to ve čtvrtek 14. května od dvanácti hodin,“ doplnil ředitel Ondruš.

Z informací, jež muzeum k výběrovému řízení zveřejnilo, vyplývá, že nájem se bude sjednávat na dobu určitou, konkrétně na šedesát měsíců. Smlouva vstoupí platnost ode dne slavnostního otevření Libušína, které se předpokládá v poslední dekádě měsíce července 2020.

Osudné datum: 3. března 2014

Chata Libušín na Pustevnách postavená podle návrhu architekta Dušana S. Jurkoviče byla slavnostně otevřená roku 1899. Od roku 1995 je národní kulturní památkou.

Před šesti lety – v noci na 3. března 2014 – zničil Libušín rozsáhlý požár. O tři roky později započala jeho obnova cestou vědecké rekonstrukce, při níž se vyžívaly také tradiční postupy a technologie. Vyšla zhruba na 117 milionů korun.

Práce na obnově Libušína nepřerušila ani probíhající epidemie koronaviru. V posledních měsících pracovaly na Pustevnách desítky řemeslníků a také restaurátoři, kteří měli na starosti obnovu původních maleb zdobících interiér Libušína.

Národní památka získala podobu, jakou měla před rokem 1925. I proto došlo v interiéru k některým změnám oproti stavu před ničivým požárem.

Jurkovičova rozhledna na Karlově kopci v Rožnově pod Radhoštěm
Uvolňování pokračuje. Přístupná je Jurkovičova rozhledna i zámecký park v Lešné

Dotklo se to například právě grafit na stěnách, které nahradily kresby postav vytvořené technikou seko. „Naši odborníci vyzkoumali, že původně byly tyto nátěry vytvářeny právě touto technikou. Takže se i v tomto vrátíme až před rok 1925,“ uvedl už dříve Jindřich Ondruš.

Restaurátoři vycházeli z fotografií zachycujících původní stav.

„Některé jsou až z šedesátých let. Jedna z postav byla ztransferovaná a je uložená v muzeu ve Vsetíně. S tou jsme začínali. V tomto případě je míra autenticity velmi vysoká,“ přiblížil před časem pro Deník restaurátor Michal Šrůtek.

Připomněl rovněž, že autorem čtyř původních skic na Libušíně byl Mikoláš Aleš. Šlo o kresby zbojníků Ondráše a Juráše, portáše Stavinohy a boha Radegasta. Alšova námětu se přidržel akademický malíř Karel Štapfer, který Libušín vyzdobil dalšími malbami.

Kominík skončil před soudem

Případem ničivého požáru Libušína se v současné době stále zabývá Okresní soud ve Vsetíně. Jediným obžalovaným je čtyřiapadesátiletý Pavel Pryszcz z Karviné, který podle obžaloby zanedbal opravu komína. Za obecné ohrožení z nedbalosti mu hrozí až osm let vězení.

Požár Libušína:

Libušín den po ničivém požáru:

Spáleniště na Pustevnách:

Manželé Karla a Vladimír Melichaříkovi se poznali v Nemocnici ve Valašském Meziříčí. Společně zde pracují už desátým rokem.
Karla a Vladimír se poznali v nemocnici, manželé jsou už šestnáct let