Už minulý týden mohli nakupující na pultech Kauflandu potkat třeba čokoládové postavičky Mikuláše a jeho družiny.

„Naše společnost začala sortiment vánočních cukrovinek nabízet již od minulého týdne, a to dle hesla první chutnají nejlépe,“ vysvětlil mluvčí Kauflandu Michael Šperl.

Zákazníci podle něj v jednotlivých prodejnách objeví například různé druhy perníků, vaflová vajíčka, kokosky v čokoládě a podobně. „Nabízíme zákazníkům více času na nákup vánočních cukrovinek a možnost předejít tak stresu,“ podotkl Šperl.

Další velcí prodejci se ve šlépějích Kauflandu prozatím nevydávají. „Zahájení vánočního prodeje plánujeme stejně jako každý rok přibližně na polovinu října,“ potvrzuje například Eva Karasová ze společnosti Tesco.

O datu zahájení prodeje podle ní vždy rozhodují průzkumy, co zákazníci chtějí.

Menším obchodníkům z kroměřížského regionu ovšem představa pultů zaplněných předvánočním zbožím už na konci srpna přijde spíše úsměvná.

„Z mého pohledu je ještě dost času. Teď přece lidé nakupují pomůcky do školy. Na Vánoce začnou myslet až tak v listopadu,“ vysvětluje například Vít Říkovský, který vlastní prodejnu potravin v Kyselovicích.

Na vesnicích podle něj není o vánoční cukrovinky příliš velký zájem, protože je lidé přiberou do košíku při větším nákupu právě v supermarketu. „Fakt, že někteří začali sezónní zboží prodávat takto brzy, je cílená politika. Když lidé zboží uvidí už teď, tak ho koupí a řeknou si, mám to z krku,“ uvědomuje si prodejce z Kyselovic.

Postavičky Mikuláše a později i kolekce na stromeček a podobné cukrovinky podle něj na malých obcích nakupují převážně důchodci, kteří nejezdí do města. „Nejvíc se prodávají už přichystané balíčky sladkostí a ovoce,“ upřesnil Říkovský.

Ještě více je z příliš brzkého prodeje vánočních potravin ve velkých prodejních kolosech znechucen provozovatel Konzumu ve Kvasicích. „Je to zavádějící a vlastně i směšné, aby na Vánocích vydělávali už na sklonku léta. My začneme na svátky prodávat tak v polovině listopadu,“ informoval majitel prodejny Pavel Čermák.

Drobní obchodníci se podle něj navíc nemají šanci dostat na úroveň cen v supermarketech. Přesto už prý lidé nákupům ve velkých prodejnách neholdují tolik, jako když se začaly rozmáhat.

„Zaprvé musí na nákup dojíždět a zajímavé ceny už markety nabízí většinou jen v akcích. Navíc kvalita nic moc a poměry jsou tam také prazvláštní. Přesto jsme rádi, že jsme ten nárůst supermarketů vůbec přežili. A o Vánocích budeme bojovat znovu,“ konstatoval Čermák.

Většina zákazníků prozatím na vánoční nákupy skutečně nemá ani pomyšlení. „Proboha, vždyť je srpen. Markety začínají s Vánocemi strašit rok od roku dříve, ale já se rozhodně nechystám nakupovat na svátky ještě nejméně dva měsíce,“ kroutí hlavou například jednačtyřicetiletá Marie Franková z Kroměříže.