K zatím poslední nehodě došlo v úterý v Holešově, kde řidič přehlédl chodce a srazil ho. Těžce zraněného muže pak do nemocnice transportoval vrtulník.

Podle kroměřížské policejní mluvčí jsou nejčastějšími příčinami podobných neštěstí hlavně nepozornost řidiče a špatná viditelnost chodce či cyklisty.

„Na retroreflexní prvky a světlé oblečení řidič mnohem rychleji zareaguje. Lidé by měli myslet především na své zdraví," upozornila Kyšnerová.

Na bezpečnost v těchto dnech apeluje také krajský koordinátor společnosti BESIP Zdeněk Patík. Podle něj patří období od podzimu do března mezi nejkritičtější období na silnicích. Třeba odrazky na kolech přitom podle něj u cyklisty nestačí.

„Doporučoval bych oblečení s reflexními doplňky nebo přenosné prvky, které lze umístit na ruku či nohu. Jak cyklisté, tak chodci by v těchto dnech měli myslet na to, aby byli vidět," radí Patík.

V případě, že se na silnicích objeví například námraza, by pak podle něj cyklisté neměli vůbec vyjíždět. Způsobenou nehodu totiž mohou odnést zraněním, ale také pokutou.

„V takovém případě by měli zvolit jiný způsob dopravy. Je to přeci jen hodně velký risk," upozornil Patík.

Dodal, že reflexní prvky jsou vidět na vzdálenost až dvě stě metrů. Člověka v bílém oblečení tak řidič zpozoruje z osmdesáti metrů, naopak třeba v tmavě modrých šatech až z pouhých devatenácti.

„Špatná viditelnost je od listopadu až do března či dubna. Toto období je prostě kritické a nehodovost v těchto měsících vždy naroste. Jsou také mlhy, sněží a často prší. Opravdu je důležité být vidět," podotkl Patík.

To potvrzuje také Michal Růžička, marketingový zástupce firmy G3 z Těšánek, která se mimo jiné zabývá právě výrobou reflexních prvků pro sportovce, děti a dospělé.

„Sám jezdím na kole, takže velmi dobře vím, že být vidět, je důležité. Nažehlovací, našívací a samolepící motivy jsou vysoce reflexní a mají výbornou odolnost. Díky nim na mě řidiči dobře reagují," je přesvědčen Růžička.