Mezi takové povolání patří třeba práce na železnici. „Zima je hodně mrazivá, ale i kdyby moc sněžilo nebo byla průtrž mračen, práce se prostě musí udělat,“ říká třeba Pavel Mikulenka, který pracuje jako výhybkář na železniční stanici v Holešově.
Podle něj je základem pro přečkání ledové služby kvalitní teplé oblečení.
„Výhybky jsou i přes kruté mrazy relativně v pořádku. Horší by bylo, kdyby nasněžilo to je větší problém než teploty pod nulou,“ doplnil Mikulenka. Přidává i vzpomínku na začátek své kariéry u drah, když ještě pracoval v Kroměříži.
„V roce 1980 napadlo na Nový rok přes půl metru sněhu a to byl pro nás obrovský problém, výhybky kompletně zapadly,“ poznamenal železničář.
Jsou i tací, kteří na práci venku už jen vzpomínají.
„Teď sice sedím v teple v kanceláři, ale před více než dvaceti lety jsem pracoval venku na vrtech na vodu. A mrazy byly někdy neskutečné,“ vysvětlil Mojmír Doležel, vedoucí Oddělení služeb Technických služeb Holešov. Nedalo se podle něj zahřát jinak, než se pořádně navléct.
Každou zimu provázejí mrazivé dny i problémy s vodou a vodovodním potrubím.
„Rozeslali jsme žádosti starostům, aby vyhlásili, ať si lidé důkladně zabezpečí své vodovodní přípojky a vodoměry. Když to neudělají, tak se může stát, že budou mít za chvíli sklep plný ledové vody,“ vysvětlil minul týden Petr Vedra, výrobně-technický náměstek společnosti Vodovody a kanalizace Kroměříž.
A prý se to stává.
„Je to pak velmi nepříjemné, když se musí naši zaměstnanci brodit vodou v takových mrazech, jako jsou dnes,“ doplnil Vedra.
Prasklé vodovodní potrubí se obcím ani letos nevyhýbá. „Nejčerstvější havárii jsme zaznamenali minulou středu v noci na sídlišti v Chropyni. Ráno naši technici vše opravili a v devět hodin už to bylo v pořádku,“ řekl včera odpoledne Vedra.
Problémy s mrazem se minulý týden nevyhnuly ani Hulínu. Pod tamním železničním mostem se na silnici objevilo ledové zrcadlo. Vše mělo na svědomí odvodňovací zařízení umístěné za zdí mostu.
„Na nějakou dobu přestala jít elektřina. Proto čerpadla přestala odsávat vodu, která se dostala na vozovku, kde zmrzla,“ vysvětlil jednatel společnosti Správa a údržba silnic Kroměřížska Emil Vraník. Havárie lehce zpomalila dopravu pod mostem.
Mohlo by se zdát, že na zimu trpí třeba psi v útulcích. V kroměřížském městském útulku pro psy Čápka však tvrdí opak.
„Pejsci se mají dobře, máme totiž vyhřívanou budovu,“ vysvětlila pracovnice útulku Renata Čápová. V současnosti mají v útulku celkem čtyřicet zvířat.
Lucie Ságnerová