Závěry odborníků z Ústavu betonových a zděných konstrukcí stavební fakulty Vysokého učení technického v Brně (VUT) tento týden zveřejnila kroměřížská radnice. Experti provedli podrobnou diagnostiku lávky, výsledky ale neudělaly radost ani vedení města, ani jeho obyvatelům.

„Je to fraška, půl roku je zavřená a teď se to zjistí? Tak ji rozeberte a postavte novou, už mohla stát,“ zlobí se lidí na sociálních sítích.

Dlužno dodat, že nejspíš nespravedlivě, vedení radnice totiž nemá vzhledem k bezpečnosti vlastně ani jinou možnost.

„Bohužel, lávka není ve stavu, který by umožňoval její otevření, aniž by nebyla ohrožena bezpečnost občanů,“ potvrzuje kroměřížský starosta Jaroslav Němec.

K preventivnímu uzavření lávky město sáhlo poté, co se loni v prosinci v Praze zřítil přemostění konstruované podobným způsobem.
Podle Ladislava Klusáčka, který vedl tým odborníků VUT, je rozhodující poškození nosných lan korozí na jedné straně lávky, a to důsledkem nekvality při výstavbě.

„Má takový rozsah, že není možné lávku spolehlivě provozovat,“ uvádí se ve zprávě, kterou odborníci pro radnici vypracovali. Poškozená jsou navíc i některá lana na druhé straně lávky.

Podle závěrů týmu VUT lze ale lávku opravit.

„Oba svazky nosných lan se nahradí vnějšími kabely kotvenými do stávajících opěr a současně se provede oprava hydroizolace a pochůzích vrstev pro vyloučení dalšího pokračování zatékání do konstrukce lávky,“ uvádí se v závěrech odborné zprávy.

Obyvatele města ale hlavně zajímá, kdy budou moci frekventovanou lávku opět používat. A v tomto směru zatím jasnou odpověď bohužel nedostanou.

„Hovořit teď o termínu opětovného otevření lávky nebo o nákladech na opravu je předčasné. Musí se vypracovat projektová dokumentace, vyřídit nezbytná povolení a nějakou dobu potrvá i samotná rekonstrukce. Uzavírka se tak určitě protáhne ještě nejméně o několik měsíců,“ konstatoval vedoucí radničního odboru služeb Lambert Hanzal.

ZPRAVODAJOVÉ DENÍKU