Prvním z náhodně vybraných obchodů byla kroměřížská Hypernova. Figurantka si v supermarketu nakoupila a vyrazila směrem k pokladně, kde předložila kartu vydanou na manželovo jméno. „Promiňte, zapomněla jsem, jaký mám PIN kód, mohla bych si ho prosím zjistit?“ zeptala se prodavačky a vyčkávala na reakci.

K jejímu údivu ji pokladní přímo od pokladny nechala zavolat neznámo kam, aby si bezpečnostní kód zjistila. Pak ji ještě nechala podepsat účet a i s nákupem odejít. Známky toho, že by ji zajímalo, čí platební karta a obnos na účtě je, vůbec nejevila.

Podobnou zkušenost získala figurantka také v supermarketu Tesco. Po nemalém nákupu se pokusila zaplatit kartou na manželovo jméno. V tomto případě bezpečnostní kód nepotřebovala, stačilo jen umně napodobit mužský podpis a zboží v košíku bylo její.

Podle Pavly Plaché z tiskového odboru České spořitelny mají přitom pokladní při platbě kartou hned několik povinností. „Musejí zkontrolovat bezpečnostní prvky jako je logo asociace, zda je pravý hologram nebo zda je číslo karty v předepsaném formátu,“ nastínila Plachá.

Součástí těchto úkonů je pak také kontrola podpisu majitele karty. „Pokud ale jde o čipovou kartu, tto ověření s euž neprovádí,“ upozornila Plachá.

Rozhodně by se však podle Plaché nemělo stát, že žena zaplatí kartou na mužské jméno. „Je nepřenositelná a může jí disponovat pouze člověk, který je na ní uveden. V některých případech je dokonce obchodník oprávněn kartu zadržet,“ podotkla Plachá.

Dodala, že sama spořitelna občas namátkové kontroly u prodejců provádí a výsledky bývají vždycky dobré. „Je to ale hodně individuální, vždy je to o člověku, na kterého narazíte,“ míní Plachá.

Sami zástupci řetězců byli pochybením ze strany zaměstnanců nepříjmeně překvapeni. „Pracovníci pokladen v našich prodejnách jsou povinni před samotnou platbou zkontrolovat vydavatele karty a její platnost. Po provedení transakce ověřují shodu podpisu na platební kartě s podpisem na účtence z terminálu,“ podotkl PR manažer společnosti Ahold Libor Kytýr.

V případě pochybností jsou prodavači podle Kytýra oprávněni požádat zákazníka o ověření jeho totožnosti. „Pokud se podpisy neshodují nebo zákazník neprokáže svou totožnost, má pokladní právo odmítnout platbu platební kartou. V tomto konkrétním případě mohlo dojít k pochybení pracovníka, za které se jménem společnosti omlouvám. Obratem přijmeme opatření, aby se podobná situace již neopakovala,“ slíbil Kytýr.

Nové proškolení čeká po testu Deníku také pracovníky Tesca. „Tato oblast je pro nás hodně důležitá, proto znovu upozorníme všechny prodejny, aby byli pokladní důslední a znovu je poučili, jak při platbě kartou postupovat,“ dodala mluvčí řetězce Jana Matoušková.