Inspektoři dělají kontroly během celého roku. „Poslední jsme v kroměřížském regionu uskutečnili v březnu. U kontrolovaných vzorků jsme neshledali žádné závady,“ uvedla pracovnice ČOI Danuše Macíková.

Předmětem kontrol bylo sledování kvality veškerých pohonných hmot. „Hlavně sledujeme, zda benzin i nafta splňují požadované parametry. Nejčastější závadou bývá nevyhovující bod vzplanutí,“ nastínila inspektorka.

Pracovníci ČOI kontrolují všechny čerpací stanice. „Samozřejmě v případě, že u některé zjistíme závadu, vracíme se k ní častěji. S kontrolovanou osobou se věc pak řeší ve správním řízení a může dostat pokutu až do výše pěti milionů korun,“ poznamenala Macíková.

Majitelé čerpacích stanic jsou na pravidelné kontroly už zvyklí. „Inspektoři z České obchodní inspekce k nám chodí dvakrát až třikrát za rok. Zatím nikdy nenašli žádnou závadu,“ pochvaluje si majitel stanice Lubomír Černý.

O tom, co dokáže s vozem udělat nekvalitní benzin nebo nafta, ví své mechanici v servisech. „Může dojít k poškození palivového filtru, který se pak musí vyměnit, za což majitel auta zaplatí kolem tisíce korun, ale dochází i k poškození vstřikovací soustavy a za její opravu zaplatí majitel poškozeného vozu od padesáti do sto padesáti tisíc. Záleží na typu vozidla,“ nastínil automechanik František Vrbecký.

Podle něj se špatná pohonná hmota v nádrži projeví tím, že auto při jízdě začne cukat, vynechává mu motor a může dojít k jeho úplnému zastavení. „Pokud se tak vůz začne chovat chvíli po natankování, je třeba okamžitě navštívit první autoservis a závadu nahlásit,“ upozornil Vrbecký, který závady tohoto typu opravuje ve svém servisu i desetkrát za rok.

K těm, kteří mají na kvalitní pohonné hmoty zatím štěstí, patří Pavel Krčmář z Věžek. Začal ho trápit jiný problém. „Jezdím na naftu a od té doby, co se do ní začaly přidávat nějaké ekologické příměsi, zvýšila se mi jednak spotřeba a mám pocit, že došlo i ke zhoršení výkonu motoru. A to je názor i mých známých, kteří mají auta s dieselovými motory,“ posteskl si řidič.

Východisko našel v tom, že si začal kupovat prostředek, kterým naftu zřeďuje. „Parametry nafty se zkvalitní a navíc to ochrání motor,“ vysvětlil Krčmář.