Sezonní slevy zpravidla začínají s prvními letními dny. „Na konci června jsme zahájili letní výprodej, na letní zboží přibližně dvacet procent, na starší kolekce a nesezonní zboží to bylo třeba až sedmdesát procent. I když bylo teplo, lidé nakupovali," potvrzuje třeba Nikol Šandová z kroměřížské prodejny HZH Sport. Zájem se podle ní stále drží. „Je to především díky tomu, že lidé shání věci na letní dovolenou," dodává Šandová.

Proměnlivé počasí nemá na nákupy podle odborníků nijak velký vliv, klíčové jsou hlavně ceny.

„Když jsou velké slevy, lidé nakupují ať je hezky nebo škaredě. Platilo to i během velkých veder, což bylo ovlivněno hlavně tím, že odjížděli na letní dovolenou a sháněli věci na poslední chvíli," míní Simona Kurfustová z další kroměřížské prodejny Alpine Pro.

Letní výprodeje se těší všeobecně velké oblibě. „Až sedmdesátiprocentní výprodej jsme zahájili na začátku prázdnin. Díky roznosu reklamních letáků nám chodí viditelně více zákazníků. Na počasí tak v tomto případě nezáleží," potvrzuje také Klára Malinová, která pracuje v prodejně Envy v kroměřížské Kovářské ulici.

Nezřídka jsou podle prodejců k vidění i zákazníci, kteří se už nyní chystají na Vánoce. „Lidé nakupovali i během velmi teplého počasí: na dovolenou, do školy a někteří velké slevy dokonce využili i na nákup vánočních dárků," souhlasí Kateřina Táborská z kroměřížské prodejny SAM.

V minulých dnech podle ní už zájem mírně polevil. „Je to hlavně proto, že jsme letní výprodej zahájili už v půlce června a zboží je z velké části přebrané. Lidé si během těch prvních dnů nakoupili a nyní dokupují jenom věci, které jim chybí třeba na dovolenou," dodává Táborská.

Někteří obchodníci v regionu ovšem se sezonním výprodejem naopak o něco posečkali. „Teprve v pondělí jsme zahájili letní výprodej se slevami maximálně čtyřicet procent. Zákazníci však chodili i předtím. Když bylo teplo, prodávaly se letní věci, když se teď ochladilo, tak jich zase hodně ubylo, se slevami se to však začíná zase pomalu zlepšovat. Lidé jdou po cenách, chodí a sami se ptají na slevy a výprodeje," vysvětluje vedoucí prodejny Checkpoint v Kroměříži Adriana Paštěková.

Ne všichni prodejci ale během léta na výprodejích staví. Astronomické slevy totiž mohou být velkým zásahem do životaschopnosti především menších obchodů.

„Typicky letní výprodej nemáme, děláme pouze sezonní slevy v závislosti na slevách dodavatelů. Sami o sobě velké slevy neposkytujeme, protože naše marže je tak nízká, že poskytovat slevy by se rovnalo ekonomické sebevraždě. Máme své ceny a ty si držíme," konstatoval pro Deník třeba Alois Páter, majitel kroměřížského obchodu Sedmikráska zaměřeného na outdoroové vybavení a oblečení do přírody.

Autor: Vendula Pudelková