Obchodníci na Kroměřížsku se ale shodují, že vedle dešťů má stále vliv i krize. Lidé málo nakupují plavky i kola

Prodejci plavek, vybavení pro kempink či kol si tufíž stýskají. Ekonomická krize podle nich ještě neodezněla a chladné počasí je pro ně další ranou pod pás.

Strach nakupujících z utrácení a vliv počasí zaznamenala například Jana Russková, která v Holešově prodává mimo jiné plavky.

„Chodí sem nyní tak o polovinu méně lidí, než na co jsme zvyklí. Je to určitě počasím, ale má vliv i krize. Je to zhruba půl na půl,“ sesumírovala.

Své o potížích ví také prodejci vybavení zbožím pro kempink, horolezectví či venkovní sporty. Příkladem je prodejna vybavení pro outdoorové aktivity IQsport v Holešově.

„Počasí má na tržby velký vliv, chodí sem nyní tak o třetinu méně lidí. Je to špatné, ale zase ne drastické. Větším problémem jsou ekonomické strasti, které hýbou Evropou,“ míní spolumajitel pobočky Lukáš Kruťa.

K výrazným slevám, které by otálející nákupčí nalákaly, se podle něj společnost prozatím uchýlit nemusela.

„Je hlavní sezona, není důvod na výprodeje. Věříme, že se to počasí brzy zlomí,“ vysvětlil Kruťa.

Podobně se na současnou situaci dívají také ve stejně zaměřené prodejně Sedmikráska v Kroměříži.

„Výrazně zlevňovat nemusíme, nyní se dobře prodávají aspoň potřeby proti dešti. Lidi holdující outdooru se pár kapkami či větrem nenechají odradit,“ poznamenal majitel Alois Páter.

Ne všichni nakupující se podle něj ale řadí k otužilcům a tak se nepřízeň počasí projevila více než citelně.

„Lidi to prostě odradí, ale větší vliv má podle mě stále ekonomická situace. Nálada mezi zákazníky je taková, jaká je. Tržby nám poklesly z osmdesáti procent kvůli krizi,“ zhodnotil Páter.

Na dvě části rozlišuje nechuť nakupujících i majitel Yetti Sportu Hulín, kde jsou hlavním prodejním artiklem jízdní a horská kola.

„Chodí nyní tak o třicet procent méně lidí, než jsme zvyklí. Vliv má jak strach lidí o práci a nedostatek peněz, tak i příroda. To počasí je vlastně taková třešnička na dortu,“ konstatoval ironicky majitel hulínské prodejny Jiří Mrázek.

Velký propad poptávky trápí také konkurenční Cyklo O.P. Morkovice. Tam nyní průměrně míří o sedmdesát procent méně cyklistů, než je běžně zvykem.

„Počasí se projevuje ze všeho nejvíc. Když je pěkně, tak se nezastavíme, ale když je tak jako teď, vůbec nikdo nechodí,“ osvětlil spolumajitel obchodu Pavel Žák.

Není to podle něj tím, že by lidé o sportování ztratili zájem. Prý pouze vyčkávají.

„Jakmile vysvitne slunce, zase přijdou. Je to tak vždycky, vyčkávají. Pak ale o zákazníky není nouze,“ doplnil Žák.

Jeho slova potvrzují i někteří cyklisté. „Kolo jsem si koupil už v březnu, kdy bylo ještě hezky. A teď si často říkám, že je mi k ničemu, protože počasí je hrozné. Sedám na něj jen tehdy, když se to opravdu dá,“ říká například dvaadvacetiletý Tomáš Láník z Nové Dědiny.

NA OKRAJ: Počasí je výrazný stimul psychiky

Nepřekvapilo mě, když mi většina prodejců líčila strasti spojené se špatným počasím. Jen to potvrzuje, jak funguje lidská psychika.
Jakmile se na obloze honí jeden mrak za druhým a každou chvíli déšť z nich zkropí zem, má většina lidí špatnou náladu. A nejen to. Stávají se z nás mrzouti, kteří přestávají věřit v pomyslné lepší zítřky.

Jak potvrdili i sami prodejci, lidé prostě nemyslí na to, že za pár dnů může být konečně pravé léto. Nakupovat na něj budou, až skutečně přijde.
Podobně se ale chováme snad ve všech směrech života. Až na pár výjimek je člověk od přírody tvor realistický. Optimismus je zrádný a řada nakupujících si dost možná říká: při mém štěstí si koupím plavky a letos léto ani nebude. I já to vidím přesně takhle.

Šárka Vavříková, redaktorka