Kroměřížsko - Páteční odpoledne bez kamionů? Zanedlouho se to možná stane realitou.

Dopravci na Kroměřížsku považují omezení, které se týká všech typů silnic, za nesmyslné.

„Vzhledem k tomu, že chce vláda pomoct ekonomice, je to špatný krok,“ říká například Martin Macháček z chropyňské dopravní firmy EuroSprinter CZ. I když se podle něj tři hodiny pátečního odpoledne někomu mohou zdát jako maličkost, autodopravcům i tak způsobí nemalé komplikace.

„Roli nehraje ani ekologický aspekt. Auta budou muset tři hodiny stát, a než pak nastartují motory a doplní vzduch, zabere to aspoň deset minut. To může životní prostředí ovlivnit mnohem víc,“ poukazuje Macháček.

Návrh počítá i s výjimkami, kdy budou kamiony moct vyjet i navzdory zákazu. „Ani to se mi ovšem nezdá šťastné. Pouze se tím uvolní prostor pro korupci,“ komentuje to Macháček s tím, že rozhodování o výjimkách bude plně v kompetenci úředníků, kteří mohou být úplatní.

O tom, že negativa převládají nad pozitivy, hovoří i pracovník holešovské dopravní zasilatelské společnosti Iko Trans Sped.

„Myslím, že je to spíš jen koaliční obchod. Ten návrh opravdu nemá smysl,“ je přesvědčen.

Podle něj navíc spousta výjimek umožňuje dopravcům zákon obejít. „Pro naši společnost by to znamenalo měnit harmonogram a jinak uzpůsobovat termíny,“ domnívá se zaměstnanec.

Návrh naopak vítají představitelé obcí, kterým množství nákladních vozů komplikuje život.

„Provoz ve městě je strašně silný. Kamiony ho navíc brzdí především na kruhových objezdech,“ postěžoval si hulínský starosta Roman Hoza.

Podle něj má zpomalení dopravy sice tu výhodu, že chodci se snadněji dostanou přes silnici, ale na druhou stranu je město špatně průjezdné.

„Proto je návrh z našeho pohledu jednoznačně pozitivní. Vítám, že alespoň v pátek to tady nebude taková katastrofa,“ dodal starosta.

I mezi samotnými dopravci si dokonce návrh našel své příznivce. Většinou jsou to ale ti, kterých se změna nedotkne, protože operují s menšími vozidly.

„Myslím, že příznivců a odpůrců je zhruba stejně,“ říká jeden z nich, Marek Španiel z Kroměříže. „Osobně se domnívám, že je potřeba přírodě ulevit. Takže jsem pro,“ dodává.

Vládní poslanci, kteří zákon prosazují, však zatím nemají vyhráno, protože ještě neprošel parlamentem. Navíc je ve hře i návrh poslankyně Strany zelených Věry Jakubkové, která chce v pátek pouze zvýšit sazby mýtného.