„Má překrásný desén a čisté funkcionalistické řešení. V meziválečném období bývalo pravidlem, že architektura stavby výtvarně rezonovala s každým detailem interiéru,“ sdělil ředitel manufaktury, akademický malíř Jan Timotej Strýček.

Restaurování unikátní tkaniny ukončili v Moravské gobelínové manufaktuře ve Valašském Meziříčí

Jedinečnost koberce krémové barvy s barevnými skvrnami podle něj spočívá v tom, že autor předlohy zadal pouze základní systém díla. „Určil počet barev a vzdálenosti mezi skvrnami. Zbytek ponechal na realizační manufaktuře. Dekor se neopakuje, a proto působí velmi svěže. Doslova z něj čiší duch doby,“ řekl Strýček. Restaurátorský zásah spočíval v důkladném vyčištění mokrou cestou a doplnění poškozených částí. „Záchrana přišla v poslední chvíli. Textilie byla napadena plísní,“ poznamenal ředitel s tím, že koberec je přitom jedinou dochovanou součástí původního mobiliáře vily, která je opravdovým skvostem funkcionalistické architektury.


Třípodlažní dům vzdáleně připomíná loď s kajutami, dokonce nechybí ani „kapitánský můstek“ na střeše. Projekt zpracoval architekt Ladislav Žák.
Podle Strýčka nelze vyloučit, že se podílel také na výtvarném řešení koberce. „Důkazy o tom nám ale chybějí,“ přiznává.


„Podnikli jsme sice základní kroky ke zjištění autora, ale chtělo by to hlubší průzkum. A to je parketa pro zkušeného kunsthistorika se zaměřením na textilní tvorbu, kterých se u nás zoufale nedostává,“ doplnil ředitel manufaktury.
Opravený koberec zůstane ještě nějaký čas v opatrování meziříčské manufaktury. Do pražské vily se vrátí v závěru roku, kdy má být