Věříte, že se kroměřížské radnici podaří vyjednat výjimku a dálniční obchvat města tak v budoucnu nebude zpoplatněn?
„Myslíme si, že to pomůže městu odvést dopravu z centra. Lidé dobře vědí, že od dvou hodin odpoledne zhruba do půl páté je problém městem projet. Podobně je tomu i ráno," vysvětlil starosta Kroměříže.
Podle jednoho z kroměřížských místostarostů Pavla Motyčky (KDU-ČSL) by bylo dobrým řešením, kdyby se vytvořila novelizace zákona, která by městům jako Kroměříž, kde byla dálnice vybudována na plánované trase obchvatu, umožnila úsek bezplatně využívat.
„V cizině je to úplně běžné, například v Itálii, nevím tedy, proč by to nemohlo fungovat i u nás. Je to podle mě o vyvolání širší diskuze," řekl Deníku Pavel Motyčka.
Velké naděje vkládají politici do dalšího místostarosty města Radka Vondráčka, který je zároveň poslancem za ANO. Ten kvůli problému navštívil koncem minulého týdne ministerstvo dopravy a byl podle svých slov velmi překvapen, že se v minulých letech problém neřešil tak, jak si představoval.
„Evidují na ministerstvu od roku 2010 pouze dvě žádosti od tehdejších starostů. Žádné další aktivity však nepřišly, například ani od Zlínského kraje. Proto byl člověk, který má tuto agendu řadu let na starost, překvapen, jak intenzivně a s jakou vervou se o tento problém zajímám. Netušil, že v tomto směru nějaký větší problém vůbec je," tvrdí kroměřížský poslanec.
Výjimka uprostřed roku ovšem podle něj nepřipadá v úvahu: musí totiž korespondovat s platností dálničního kuponu, takže musí byt hotová nejpozději v prosinci. Úředníci pak také argumentují například tím, že chtějí mít dálniční síť v jednom celku a vybrat co nejvíc peněz na kuponech, protože peníze míří do státního fondu dopravní infrastruktury.
„Na to jsem ale reagoval tím, že právě lidé jsou stát a je potřeba si položit otázku, jestli chceme mít čisté město a pomoci lidem a životnímu prostředí, nebo chceme jen vybrat hodně peněz," dodal Radek Vondráček.
Úředníci však podle něj mají pochopitelný strach, že výjimku by pak chtěl každý.
„Ze své činnosti snad ale musejí úředníci vnímat města, která podobnou výjimku v minulosti chtěla. Řekl jsem jim tedy svou představu a to, že nechci výjimky, které nemají žádný základ, ale ať stanoví nějaká pravidla, aby mohlo vedení měst prokázat, že bezplatný obchvat opravdu potřebují, protože pomůže lidem, dopravě a životnímu prostředí," dodal Radek Vondráček.
První jednání podle něj dopadlo tak, že se obě strany zatím dohodly na zanalyzování situace a poté kroměřížskému místostarostovi předají písemný rozbor.
„S tím jsme se rozešli. Nehodlám to ale vzdát, protože základní myšlenka je, že stát jsme my a stát si musí říct, jaké má preference," uzavřel poslanec.