Deníkem oslovení provozovatelé autoškol na Kroměřížsku se přitom shodují na tom, že stávající systém funguje dobře: potřeboval by prý jen doplnit.

Například podle Romana Kirilenka, který provozuje autoškolu v kroměřížském regionu, je stávající systém dobrý. „Byli jsme na školení, kde nám o změnách říkali, ale už to bylo před nějakou dobou. Vím, že chtějí veškeré zkušební komisaře dát pod stát a také zkušební jízdy by měly být pod dohledem kamer. To je podle mě zbytečné," myslí si Kirilenko.

Žadatelům o řidičák by také podle navrhovaného zákona měla být dána zkušební doba na jeden rok, během které by nezkušení řidiči měli snížené body za spáchané přestupky.

„Mluvilo se o osmi bodech, osobně si přitom myslím, že by body obecně měly být spíš navýšeny. V Německu jich mají třeba osmnáct a nejsou jim odebírány například za telefonování v autě a podobně,"uvádí příklad Kirilenko.

Podle dalšího regionálního provozovatele autoškoly Michala Košuta je zase navrhovaná změna zbytečně složitá.

„Uchazeči o řidičské oprávnění by nejprve měli prokázat teoretickou znalost a zacházení s vozidlem a teprve potom by měli být puštěni na praktický výcvik na silnice. Myslím si přitom, že instruktoři jsou natolik zkušení, že všechny dostatečně poučí a dávají na ně pozor," zmínil Košuta.

Jediná věc se kterou souhlasí, je jednoroční zkušební doba. „To bych zavedl, protože by to na nezkušené řidiče mohlo působit: museli by jezdit opatrněji. Mladí řidiči totiž někdy přeceňují své možnosti," přidává vlastní zkušenost Košuta.

Kroměřížská radnice podle tamního mluvčího Pavla Zrny samozřejmě ví o tom, že se připravují legislativní změny v provozování autoškol a systému výuky a zkoušení řidičů.

„Konkrétní znění novely ale zatím k dispozici nemáme a nemůžeme tedy na připravované návrhy reagovat. Faktem ale je, že stávající legislativa v oblasti výuky a zkoušení v autoškolách není dokonalá, což potvrzuje i praxe kroměřížských zkušebních komisařů," tvrdí Zrna.

Podle něj současný systém neklade důraz na kvalitu výuky řidičů, ani na větší bezpečnost silničního provozu.

„Je náchylný ke zneužívání a jeho zpřísnění by podle nás současnému stavu jen prospělo. Jak ale zákonodárci novou legislativu pojali, zda vůbec projde zákonodárným procesem a jakou bude mít konečnou podobu, to zatím nevíme,"uzavřel mluvčí. 

JANA PŘIKRYLOVÁ