„Péefka každoročně rozesíláme. Přestože poštovné neustále zdražuje, tohoto zvyku se nehodláme vzdát, neodmyslitelně patří do firemní kultury,“ konstatovala vedoucí marketingu vsetínského výrobce stínicí techniky Servis Klimax Pavlína Blažková.

Společnosti se snaží, aby přání potěšilo jejich obchodní partnery a zákazníky. „Ukazuje našim partnerům, že na ně myslíme i v předvánočním shonu. Na cenu se v tomto případě nehledí,“ řekl mluvčí zlínského prodejce elektroniky HP Tronic Bohuslav Komín.

Velké množství firem rozesílá každoročně stejná přání. „Nejčastěji se používají recyklované designy,“ tvrdil majitel zlínské webdesignérské společnosti Ewave Martin Horčička. Podle něj chce málokdo opravdu kreativní řešení. „Klienti dávají přednost klasickým péefkám. Jsou obvykle jednolistová, barevná a se zimní tematikou,“ potvrdil majitel uherskohradišťského grafického studia a tiskárny ID Press Ivo Bauer.

Cena jedné novoročenky se pohybuje od devíti do čtrnácti korun, záleží na složitosti návrhu. „Zákazníci si k nim ve většině případů objednávají i potištěné obálky s logem firmy,“ dodal Bauer. Za jednu obálku klient zaplatí zhruba 1,70 koruny.

Většina firem si zadává výrobu PF přání až v prosinci. „Řada klientů to nechává až na poslední chvíli, dva týdny před Vánoci tak máme nejvíce zakázek,“ uvedl Bauer. Výroba novoročenek od návrhu přes korekturu až po tisk trvá zhruba tři pracovní dny. Přání by měla odrážet jednotný vizuální styl společnosti. „Novoročenky musejí ladit s celkovou grafikou, kterou používáme. Držíme se pravidel design manuálu naší firmy,“ řekla Blažková.

Tato firma dává přednost decentním PF přáním. „Protože se zabýváme stínicí technikou, obvykle je v nich zakomponovaný prvek se stíněním,“ dodala Blažková.

V kurzu jsou však i neobvyklé formáty. „Například netradiční skládaná přání. Hodně oblíbená jsou péefka ve tvaru produktu, například lahve, které se pak otevírají seshora,“ sdělila executive account zlínské reklamní agentury Comtech Mariem Bouaouiche. Podle ní jsou trendem také 3D obrázky.
„Těch jsme v minulosti využili. Vytvořili jsme pohlednice s prostorovým, plastickým zobrazením MP3 přehrávačů,“ vzpomínal Komín.

Firmy dávají přednost hmatatelným přáním, ale v některých případech využívají i e-mailu. „Se zahraničními partnery komunikujeme především elektronicky, proto rozesíláme touto formou i novoročenky. I tam jsme se v minulosti snažili, aby přání zaujalo. Proto jsme nevyhotovili pouze statické přání, ale ve flashi, tedy pohyblivé a animované,“ vysvětlil Komín.

PF přání však nemusí být pouze papírové či elektronická. „Sehnali jsme břišní tanečnice, které zatančily a zazpívaly v partnerských firmách zadavatele. Mělo to úspěch,“ řekl Horčička.