„Žadatel o řidičské oprávnění při ní musí zvládnout slalom v nízké rychlosti zhruba čtyři kilometry za hodinu a nesmí s tím mít výrazný problém," vysvětlil Kroměřížskému deníku zkušební komisař Michal Košuta.

U budoucího řidiče přezkoušejí komisaři i slalom ve vyšší rychlosti, to bude muset zvládnout projet mezi kužely pro změnu ve čtyřiceti kilometrech za hodinu. Budoucí motorkář pak musí ovládat i takzvanou osmičku. „V podstatě projede osmičku dohromady třikrát, dále se po něm chce, aby zvládl projet zatáčku ve tvaru U a v jednom z úkonů navíc předvede, jak udrží rovnováhu motocyklu při pomalé jízdě," dodal komisař.

Žáci v autoškole budou školeni také na to, aby motorku udrželi jen na jedné noze, což je třeba při běžném zastavení v provozu.

„Pokud žadatel první část zkoušky nezvládne, bohužel nemá nárok na to, aby šel do té další," upozornil komisař. Druhá část zkoušky se totiž bude skládat bez komisaře, kdy musí žák autoškoly prokázat schopnost se sám účastnit dopravního provozu v daném městě. „Při této části za ním komisař pojede autem, případně na doprovodném motocyklu, a bude udávat pokyny pomocí radiového zařízení," dodal komisař.

Vyhláška upravuje i povinný počet hodin v autoškole, který musí žáci absolvovat. „Jde o třináct vyučovacích hodin. Jestli absolvuje větší počet hodin, aby zvládnul onu náročnou první část zkoušky, záleží už na něm," podotkl Michal Košuta.

Cena zkoušky se pro žadatele nezmění, ale v této podobě se má týkat všech skupin, které spadají pod motocykly. „Osobně si myslím, že daná zkouška výrazně pomůže budoucím motorkářům ovládat stroj, naučí se s ním totiž skutečně manipulovat, což je v současném hustém provozu velmi důležité," míní komisař.

Jenže maličko jinak to vidí samotní učitelé v autoškole. „Máme sice určité pokyny, které plynou z vyhlášky, ale nikdo neví, jak se to vlastně bude opravdu prakticky provádět," přiznal Deníku například Tomáš Piškula, majitel kroměřížské autoškoly.

Problém totiž nastává třeba hned v pojištění samotných motorek. „Žádná pojišťovna vám nepojistí stroj, když na něm budou jezdit žáci bez řidičáku, byť je to v rámci zkoušky," upozornil majitel. Na internetu se navíc objevila videa, na kterých se zkoušku podle popsaných pravidel pokoušejí provést zkušení motorkáři. „Jsou to lidé, kteří jezdí desítky let a mají s tím stejně obrovské problémy," podotkl Tomáš Piškula.

Samotní motorkáři tradičně drží spolu a změnu zákona pověžují za nesmyslnou.

„Když jsem se dozvěděl, co zase naše vláda vymyslela, neměl jsem slov," říká rozhořčeně třeba kroměřížský motorkář Zdenek Kalivoda. Dodal, že kdo zkoušku projektoval, projížděl ji spíš na kole, než s těžkým strojem.

Přesto se ale mezi lidmi najdou i tací, kteří v tom vidí osvětu. „Konečně nepustí na silnice každého. Každým rokem na silnicích zemře několik desítek motorkářů a navíc sebou vezmou i několik nevinných" postěžovala si třeba Marie Nedomová. Podle jejích slov je nelogické dovolit řídit mladým lidem motorky, které umí jezdí i tři sta kilometrů v hodině.

Policejní statistika z loňského roku je ovšem co do počtu havarujících motorkářů přeci jen o něco příznivější než předloni. „V roce 2015 se na Kroměřížsku stalo sedmnáct takovýchto nehod, o rok dříve policie řešila o čtyři nehody víc," konstatovala policejní mluvčí Simona Kyšnerová.

Jaký je váš názor? Má nová podoba zkoušky pro řidičské oprávění na motocykly 
realistickou podobu, nebo je podle vás přehnaně náročná? Diskutujte pod článkem!