Řada lidí si šetří na vlastní pohřeb. Stává se však, že dědicové si peníze určené na obřad ponechají a pohřbí zemřelého co nejlevněji bez ceremonií a někdy až nedůstojným způsobem. Jednou zmožností, jak tomu předejít je pořízení předplatného pohřbu, které nabízí již deset let například Pohřebnictví Zlín. „Zájemce si stanoví podmínky a my mu podle rozsahu služeb vyčíslíme cenu,“ upřesnil jednatel společnosti Milan Macura.
Rodina tak podle něj na pohřeb dotyčného již vůbec nic nedoplácí, riziko inflace nese samotná firma. „Vše co bylo sjednané a zaplacené zajistíme,“ ujišťoval Macura. Tuto možnost podle dat Pohřebnictví Zlín využívají starší občané ilidé vproduktivním věku, za rok 2007jich bylo celkem sedmnáct.
Podle dvaasedmdesátiletého Josefa Koláře ze Zlína jde ozajímavou službu, kterou stojí za to zvážit. „Proč peníze na pohřeb ukládat doma ve skříni, kde vás mohou okrást zloději. Na druhou stranu ještě lepší je svěřit finance blízké osobě, které můžete plně důvěřovat,“ míníKolář.
Na vsetínsku opředplatné příliš velký zájem není. „Říkáme tomu „živé pohřby“. Ale za deset let jsme jich tu měli jen zhruba osm,“ uvedla pracovnice vsetínské Pohřební služby Josefa Orgoníka Květa Svobodová. Podle ní si je sjednávají zejména bezdětní či lidé žijící osaměle nebo obyvatelé domovů důchodců. Klienti zaplatí zálohu ve výši deseti tisíc a určí si podmínky obřadu.
„Vněkterých případech pak musí pozůstalí doplatit výlohy, jindy jim naopak peníze vracíme,“ doplnila Svobodová. Řeší se tak podle ní inflační nárůst cen služeb. Majitele pohřebnictví vBystřici pod Hostýnem Petr Hradil doplnil, že dříve se zpředběžné ceny odpočítávalo pohřebné, které je ale od ledna 2008zrušeno. „Zatím nemůžu říct, jak tento fakt ovlivní poptávku. Ale stabilně službu využívalo zhruba pět procent klientů,“ podotknul Hradil.
Předplatné však není samozřejmostí uvšech firem voboru. Někteří majitelé jej striktně odmítají. „Lidé chodí a ptají se. Já jim ale předplatné nedoporučuji. Nikdo neví, co se může stát za deset let. Už jsem se setkala smanželi, kteří si oba službu sjednali, ale daná soukromá firma zkrachovala,“ vyprávěla vedoucí pohřebnictví Inva Zlín Jiřina Viklárková.
Majitel pohřebnictví ve Vlachovicích Vlastimil Fojtů nad touto službou jen kroutil hlavou. „Zatím se nikdo nepřihlásil. Tady na vesnici tradičně pohřeb platí dědicové,“ poznamenalFojtů.
Pojištění pohřbu měla již vnabídce například Česká pojišťovna. „Šlo ojednorázově nebo běžně placený produkt na úhradu nákladů spojených svypravením pohřbu. Vroce 2002bylo toto pojištění pro malý zájem klientů zportfolia vyřazeno,“ uvedla mluvčí pojišťovny Václav Bálek. Podle něj však vzhledem knarůstajícímu zájmu onejrůznější pojištění na stáří není vyloučeno, že se itento produkt dočká své renesance.