„Popravdě mě to dost překvapilo, i spousta řidičů mi říkala, že za jakýkoliv můj přestupek je plně odpovědný učitel,“ diví se například mladá žadatelka o řidičské oprávnění Hana Bartůsková z Kroměříže.

Zákon, ze kterého odpovědnost žáka vyplývá, přitom platí už téměř dvacet let. „Novela, která tyto záležitosti řeší, vešla v platnost už v roce 1990, podobná úprava navíc platila už i předtím,“ upřesnil zástupce ředitele kroměřížské dopravní policie Antonín Horák.

Vyšetřování nehody způsobené autoškolou je podle něj navíc vždy hodně složité. „Posuzuje se případ od případu, každý je specifický. Roli totiž hraje spousta faktorů. Mimo jiné třeba počet hodin, které už žák odjezdil, nebo jestli učitel mohl nehodě zabránit,“ doplnil Horák.

Nejhůře se podle něj vina prokazuje u případů, kdy žák údajně neuposlechl nařízení učitele. „Je to tvrzení proti tvrzení. Vyučující řekne, že žákovi přesně vylíčil, co má udělat, a žák to popře. Většinou v autě není další svědek, takže je nemožné zjistit, kdo říká pravdu,“ stěžuje si zástupce.

Autohavárie, ke kterým došlo při výcviku, přitom nejsou tak úplně výjimečnou záležitostí. „I na Kroměřížsku jsem jich už měli několik, některé dokonce i docela vážné,“ poznamenal Horák.

Instruktoři autoškol jsou si dobře vědomi toho, že záleží na okolnostech případné havárie. „Záleží na tom, jak zkušený už žadatel je. Jestli má první jízdu a ještě auto pořádně neovládá, měl by odpovědnost za nehodu nést v plné míře učitel. Pokud jde ale o žáka, který už má řidičské oprávnění třeba na motorku, zná dobře pravidla provozu a nehodu způsobí kvůli své nepozornosti nebo neopatrnosti, pak odpovědnost nese plně on,“ vysvětlil například provozovatel autoškoly v Kroměříži Roman Kirilenko.

„Je to vlastně logické. Pokud něco provedu kvůli tomu, že neposlechnu učitele, tak je to moje hloupost, takže i moje vina,“ uzavřela naopak za uchazeče o řidičský průkaz Hana Bartůsková.

Šárka Vavříková