„Měl jsem celkem štěstí a vyzkoušel jsem si pokladnu hned první den, kdy byla v provozu,“ řekl Deníku třeba Radomír Loučka z Kroměříž.

Tento způsob placení prý ocení hlavně v případech, kdy má v košíku jen pár položek. „Pokud má někdo velký nákup, rychlejší asi bude klasická pokladna,“ soudí.

Podle mluvčí Teska Evy Karasové společnost tento druh pokladen postupně zavádí už více než tři roky. „Dnes funguje ve více než padesátce našich obchodů a v budoucnu je plánujeme zavést do všech našich provozoven,“ sdělila Deníku Eva Karasová.

Proto se tedy čtyři samoobslužné pokladny objevily asi před měsícem i v kroměřížské prodejně.

„Jsou umístěny ve speciální pokladní zóně, kde je zákazníkům k dispozici taky asistent,“ upřesnila Karasová.

Jde podle ní o doplňkovou službu, která slouží zejména pro rychlejší odbavení menších nákupů.

„Těší se oblibě nejen u mladé a střední generace, ale i u dětí, které obdivují, že pokladna jakoby mluví,“ konstatovala s úsměvem mluvčí. Dodala že své zastánce si získá také mezi starší generací díky snadné obsluze.

„Zákazník jednoduše každou položku naskenuje pomocí čárového kódu. U pečiva, ovoce či zeleniny, které čárový kód nemají, vybere druh zboží podle obrázku na dotykové obrazovce a zváží. Pak každou položku vloží do tašky na speciální odkládací ploše. Nakonec stiskne tlačítko Ukončit a zaplatit a zvolí si způsob platby. Použít může jak bankovky a mince, tak platební kartu,“ vysvětlila Karasová.

Vždy je navíc přítomen vyškolený asistent, který v případě potřeby zákazníkovi pomůže. A jeho pomoc je ještě skutečně potřeba.

Ačkoli lidé novou metodu vítají, s technikou se občas domlouvají hůř. S vážením třeba mírně bojoval Tomáš Krupař, který se svými malými syny přijel do Tesca nakoupit z Bezměrova a samoobslužnou pokladnu včera vyzkoušel úplně poprvé.

„Kdybychom si vybrali jednodušší zboží, bylo by to asi lepší,“ hodnotil se smíchem nákup třicátník, když odcházel od pokladny.

Ačkoli na tento způsob nákupu je pod zdánlivě menším dozorem, podvodníků a zlodějů se společnost neobává.

„Pokladny jsou zajištěny proti zneužití několikastupňově. Situaci monitoruje asistent a odkládací plocha, kam musí zákazník oskenovaný nebo zvážený výrobek položit, slouží jako kontrolní váha,“ uvedla mluvčí Karasová.

Své prvenství si díky novému zařízení Tesco pravděpodobně ještě nějakou dobu udrží. Například podle Michaela Šperla ze společnosti Kaufland se totiž u nich podobné zařízení zatím zavádět nebude.

„Zvažujeme celou řadu inovativních opatření. Kdy ale která budou realizována, bohužel zatím není možné upřesnit,“ krčí rameny mluvčí Kauflandu.

Vyjádření spolednosti Ahold, která provozuje mimo jiné síť supermarketů Albert, se do uzávěrky Deníku zjistit sehnat nepodařilo.